2016 burde egentlig været Noa Noas år – designvirksomheden kan nemlig fejre 35 år på markedet. Men deres nyligt offentliggjorte regnskab viser ikke gode tendenser, og omsætningen er faldet med 100 mio. kr., selv efter at en gæld på 50 mio. kr. er blevet eftergivet, det skriver Finans.dk.

Noa Noa bliver både solgt i virksomhedens egne butikker, så vel som franchises, og i løbet af 2015 blev intet mindre end 38 butikker lukket – de 27 af dem franchises. Noa Noa har nu 108 butikker tilbage, men ledelsen er klar til at lukke flere, hvis det viser sig at være ikke-rentable forretninger.

Inden finanskrisen ramte, viste Noa Noas bundlinje modsatte fortegn, og de præsenterede i 2007 et regnskab med overskud på 160 mio. før skat – samme år hvor kapitalfonden Axcel overtog styringen fra brandets grundlæggere, brødrene Harald og Lars Holstein Holsteinberg, inden Axcel i slutningen af 2014 solgte til de nuværende ejere, Christian Riisberg og Gustaf Öhrn.

Da Fashion Forum talte med Anne Marx, Head of Marketing & Digital hos Noa Noa, tilbage i april i år, forlød det, at brandet var på rette kurs – i hvert fald designmæssigt:

“Jeg anser det som om, vi har haft en form for midtvejskrise, hvor vi forsøgte at være noget, vi ikke er. Nu er vi kommet ud på den anden side, klogere, mere rolige og mere bevidste om, hvem og hvad vi står for,” sagde hun.

Selvom det er tilfældet, så meddeler ledelsen, at de forventer, at 2016 højst sandsynligt bliver endnu et år med fald i omsætningen.