250.000 kr. var målet for Kickstarter-kampagnen Organic Basics satte i søen for at finansiere deres nyeste produkt, SilverTech – herreundertøj fri for lugtgener. Her to dage før kampagnen slutter, ligger beløbet på over 800.000 kr. Vi har spurgt medstifter, Christoffer Immanuel, hvad succesen bag Kickstarter-kampagnen for SilverTech er et udtryk for, og hvad det er, Organic Basics har ramt med deres forretningsmodel.

”Det er et udtryk for flere ting, men nok mest af alt, at folk interesserer sig for det, vi laver. Vi forsøger at designe til en bedre fremtid, for vores kunder såvel som for miljøet. Vi tror på, at et smartere forbrug er vejen frem, og vi kan se, at Organic Basics som værende udelukkende online er en kæmpe styrke”, forklarer Christoffer Immanuel.

Det århusianske undertøjseventyr startede i maj sidste år, hvor Organic Basics besøgte deres producent i Tyrkiet. De havde en idé om at skabe lugtfrit undertøj til den moderne mand med teknikken SilverTech, hvor en helt tynd sølv er vævet ind i det økologoske bomuld. Blandt andet dræber sølvet i det nye undertøj 99,9 % af alle bakterier, og er tidligere blevet brugt til sådan noget som bandager og i håndtag på hospitaler.

”SilverTech er mere end blot lugtfrit undertøj. SilverTech er første skridt på vejen mod fremtidens undertøj, og hvem vil ikke være en del af fremtiden? Vi ser det lidt, som da man i sin tid udviklede fødevarer til at kunne holde længere end blot et par dage. Det var noget folk skulle vænne sig til, men noget som på sigt var utrolig bekvemmeligt og bæredygtigt. 40% af den miljømæssige belastning ved et stykke tøj sker i forbrugerfasen under vask – ved forbrug af vand, sæbe og el. Derudover tager det også forbrugeren lang tid at vaske så meget tøj. Med SilverTech har vi introduceret et produkt, der sparer forbrugerne både tid og ressourcer. Det er noget, folk forstår og gerne vil betale penge for”, lyder det fra Christoffer Immanuel.

Hvad denne ekstra finansiering til SilverTech skal bruges til, svarer Christoffer:

”Altså rent praktisk så er det, vi får igennem vores kickstarter kampagne, pre-orders. Det vil sige, at den ekstra finansiering hovedsageligt går til produktionen af undertøj til de nu over 1600 mennesker, der har forudbestilt. Derudover giver det os mulighed på at rykke hurtigere på de næste mål, der er på vores liste. Herunder en helt ny kvindelinje, yderligere produkter til mænd samt test og analyse på nye mulige markeder”, siger han.

LÆS OGSÅ: “Organic Basics: Mænd har deres undertøj i alt for mange år”