Hvor første del af Copenhagen Fashion Summit fokuserede på politiske, økonomiske og produktionsmæssige tiltag inden for bæredygtig mode, så gravede andel del af Copenhagen Fashion Summit et spadestik dybere og ind til selve kernen af bæredygtighed – nemlig forbrugerens individuelle ansvar. For er vi egentlig villige til at ændre vores forbrugeradfærd, når det kommer til bæredygtighed?

Mød Sustania
Evie Evangelou, der er grundlægger af og direktør for Fashion 4 Development, råbte an i kølvandet på summit’ens første del, der var mest fokuseret på bæredygtige produktionstiltag inden for tekstiler og arbejdsforhold. Ifølge Evie skulle der fokus på forbrugerisme:

”Vi vil aldrig løse klimaudfordringerne medminde vi adapterer en bæredygtig livsstil”, lød det fra Evangelou, der benyttede lejligheden til at præsentere den globale platform Sustania, der er et samarbejde mellem Fashion 4 Development og den danske tænketank Mandag Morgen. Sustania er en ny global platform, der skal guide forbrugere hen imod en mere bæredygtig livsstil, og det vil  kræve, at vi som forbrugere ændrer vores forbrugsmønstre. Som eksempel på et bæredygtigt tiltag fremhævede hun det franske supermarked Intermarché, som havde iværksat initiativet ”Making ugly fruits attractive”, der gik ud på at sælge uskønne frugter til fordelagtige priser. Et stort markedspotentiale, som Evangelou mente, der skulle fokuseres mere på – at vi ikke smider ud, blot fordi noget er æstetiske uskønt – et parameter, der i den grad kan applikeres til modebranchen.

Buying Better
Hos stormagasinet Selfridges er bæredygtighed blevet et bærende element i magasinets holistiske synspunkt, de kalder Buying Better, som implementeres hele vejen fra forbruger til produkt. I en paneldebat med temaet ”Where sustainability meets creativity… And everyone is welcome” fortalte kreativ direktør, Linda Hewson og direktør for bæredygtighed, Danielle Vega om Selfridges’ initiativer inden for bæredygtighed, der i høj grad handler om at involvere forbrugeren og skabe dialog. Det har de bl.a. gjort ved at iværksætte flere kampagner med et bæredygtigt fokus, som ex. Project Ocean, der gik ud på at skabe opmærksomhed på og reducere mængden af plastaffald i verdenshavene. Deres bidrag til projektet var at fjerne alle plastikflasker og -poser fra stormagasinet og i stedet erstatte dem med genanvendelige glasflasker og genbrugs-papirposer. For som begge direktører var enige om, så er det forbrugeren, der er maskinen og bæredygtighed skal være en del af det.

Evie Evangelou nævnte afslutningsvist, at vi som forbrugere besidder en vis form for magt, når vi handler. ”Vi stemmer, hver gang vi konsumerer og derved reflekterer det vores værdier som mennesker. Lev derfor godt og bæredygtigt”, lød opfordringen fra Evie. Med disse ord blev der lagt op til, at vi måske skulle tænke os om en ekstra gang, inden vi næste gang køber en vand på plastikflaske, sætter tænderne i en rød bøf eller køber en T-shirt til 39.95 kr. For mode og livsstil er nemlig ikke kun et spørgsmål om bæredygtighed – det er et etisk ansvar, som vi skal tage på os, lød budskabet fra scenen.