I sidste uge lagde LauRie op til debat: Hvordan skal modebranchen kommunikere bæredygtighed mest effektivt til forbrugeren? Ifølge Lena Trend Hansen fra LauRie er der et hul i kommunikationen, som det er værd at tale om, hvordan man bedst muligt arbejder med. Hun efterspurgte nysgerrighed fra forbrugeren, men ved også, at det er modevirksomhederne, der skal lave deres hjemmearbejde ordentligt.

Hos LauRie selv er de i fuld gang med at kigge på og forbedre produktionskæden, så vel som at klæde detailleddet på til at videreformidle informationen.

”Vi gør vi alt, hvad vi kan for at klæde butikkerne på, så de kan informere kunderne om, hvad vores brand står for. LauRie har for eksempel fokus på metervarer og tilbehør, som gennem Oeko-Tex er certificeret uden skadelige kemikalier, vi producerer tøjet i Europa, og vi prioriterer tætte relationer med vores producenter,” siger Lena Trend Hansen.

Og det er herefter, udfordringerne opstår, ifølge Lena Trend Hansen. For selv om man får mere og mere styr på baglandet, hvordan fortæller man så det på en konstruktiv måde, således det rent faktisk bliver letforståeligt og troværdigt, når forbrugeren skal købe tøj?

”Vores forbruger er grundlæggende skeptisk – hvilket både er forståeligt og fair – hun bliver bombarderet med så meget information hele tiden. Udfordringen er, som vi ser det, at få videreformidlet vores dokumentation og vores certificeringer på en troværdig måde, så hun opdager og oplever, at hun reelt kan træffe gode valg, når hun køber tøj. Det skal ikke lyde som en klagesang, men det er en udfordring. Kompleksiteten i informationen sammenholdt med, at det skal være lettilgængelige og troværdige budskaber, er reel,” påpeger Lena Trend Hansen.

Hos LauRie er man startet i det små, men er på vej. På tøjets hangtags forsikres om ”Skin Friendly Textiles” og så kommer der et lille skriv med hjem i posen sammen med det nyindkøbte tøj om, hvad ”Skin Friendly Textiles” egentlig betyder. De opdaterer deres Facebook profil med forskellige bæredygtige budskaber, eksempelvis tips til at vaske sit tøj bedst.

”Det budskab vi gerne vil ud med, må meget gerne være noget, vores kunder har lyst til at dele med andre. Vores mål er at skabe ambassadører for, at man som forbruger også har et valg, når man køber tøj – ligesom når man køber mad”, slutter Lena Trend Hansen.