Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Forældre foretrækker økologisk børnetøj

En ny undersøgelse viser, at mere økologi finder vej ind i de danske børns klædeskabe.
En ny undersøgelse viser, at mere økologi finder vej ind i de danske børns klædeskabe.

Hele 50% af de adspurgte forældre siger, at de gerne betaler ekstra for børnetøj, der er økologisk. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Vi er endelig ved at acceptere, at bæredygtighed koster på den korte bane, men betaler sig i det lange løb, mener Deloittes ekspert.

”Det har længe været op ad bakke for producenterne af bæredygtigt børnetøj, som for manges vedkommende har haft svært ved at få fodfæste i markedet. Derfor er det glædeligt, at så mange forbrugere ser positivt på bæredygtighed og også gerne vil hive ekstra penge op af lommen,” siger Bahare Haghshenas fra Deloitte Sustainability.

Økologisk børnetøj må altså gerne koste mere end almindeligt børnetøj. Prisforskellen må dog ikke være for stor, for så står forbrugerne af, viser undersøgelsen.

”Af de forbrugere, der gerne betale ekstra for økologisk børnetøj, vil 66% maksimalt betale 20% ekstra, mens 18% ikke har noget imod at lægge 50% oveni. Dog er det kun 4%, der er villige til at betale mere end dobbelt pris, så der er absolut en grænse for, hvor meget det må koste, siger Bahare Haghshenas.

Nye materialer er vejen frem
Ifølge Bahare Haghshenas har flere danske tøjfirmaer succes med bæredygtige produkter:

”Vi har i de seneste år set en klar stigning i udvalget af økologisk bomuld, især når det gælder børnetøj. I dag er økologisk børnetøj tilgængeligt i flere større supermarkeder.”

Der er dog stadig meget at gøre for de danske tøjproducenter, når det gælder bæredygtighed, mener Bahare Haghshenas:

”Bæredygtige materialer som hamp, lyocell, hør og kaffegrums har et stort potentiale. Det samme har en lang række andre metervarer, der bruger færre pesticider, kan genbruges eller har en mindre miljøbelastning. Som tøjproducent bør man løbende se sig om efter nye materialer. Og så skal man naturligvis kommunikere det til sine kunder. Det er jo i sidste ende dem, der skal finde rundt i junglen af bæredygtigt tøj.”