Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Nordjysk brand i international velgørenhedsorganisation

Det danske mærke ELSK bliver som den første skandinaviske modevirksomhed en del af organisationen 1% For the Planet.
Det danske mærke ELSK bliver som den første skandinaviske modevirksomhed en del af organisationen 1% For the Planet.

ELSK har meldt sig ind i den internationale organisationen 1% for the Planet, hvor de forpligter sig til at give 1% af omsætningen til miljøbeskyttende formål. 1% for the Planet er stiftet af Patagonias grundlægger Yvon Chouinard, og har 1.200 virksomhedsmedlemmer fra hele verden, og ELSK er altså den første skandinaviske modevirksomhed, som træder ind blandt virksomheder fra hele verden.

”Vi havde kigget på forskellige organisationer, og valget faldt på 1% for the Planet, fordi det er en spændende tanke og organisationen er veletableret. Vi har mulighed for selv at bestemme hvad pengene skal gå til, og kan derfor arbejde med både lokale og globale projekter,” fortæller Lukas L. Leszczynski, der er partner i ELSK, som han har sammen med Lars Riis.

Hos ELSK er man godt klar over, at tøjindustrien er en af de mest forurenende brancher og miljøbelastningen ved tøjproduktion er stor. Derfor har virksomheden også taget forskellige skridt hen imod mere bæredygtige produkter, som for eksempel at bruge GOTS certificeret bomuld, naturlige materialer og bruge materiale-restpartier fra deres producent i Portugal til andre styles. Endvidere bliver aldrig produceret mere end 200 styk af hver style.

“Lige meget hvor miljøvenlig vi laver vores produktion, vil det altid belaste miljøet at producere tøj. Ved at blive en del af 1% for the Planet, kan vi give en lille smule tilbage af det som vi uundgåeligt tager, når vi producere tøj,” siger Lars Riis.

ELSK tror på, at det at bruge 1% for the Planets logo, også vil gøre det nemmere for forbrugeren at forstå deres filosofi om at gøre en positiv forskel.

“Kvalitet og bæredygtighed er værdier, som er vigtige for os, men også værdier som vi føler burde være naturlige for alle. Vores kunder har taget godt i mod os, og når de ser vores produkter og bruger dem, oplever de på egen krop, at det er value-for-money, og at det kan betale sig at investere i godt tøj. Samtidig oplever vores forhandlere, at de har et brand i butikken, som det er nemt at få kunderne i dialog omkring og, at de kan sælge et produkt, hvor man er stolt over både design og kvalitet.” slutter Lars Riis.