Dansk ekspert forstår ikke kritik af muslimsk mode

I den seneste uge har især franske meningsdannere meldt stærkt ud imod vestlige modehuse, der laver tøj til muslimske kvinder. Dansk ekspert, Connie Carøe Christiansen, er uforstående: ”Det er jo ikke uhørt for et modehus at gå efter at tjene penge på nye markeder.”
06.04.2016 ∙ af Marlene Toldbod
Foto: Dolce & Gabbana lagde 2016 ud med lanceringen af deres meget omdiskuterede hijab-kollektion.

I sidste uge deltog Yves Saint Laurents partner igennem 40 år, Pierre Bergé, i et radioprogram på den franske radiostation Europe 1. Her rasede den nu 85-årige Bergé imod de modehuse, som igennem den seneste tid har lanceret kollektioner specifikt rettet imod muslimske kvinder. Dolce & Gabbana, Uniqlo, Marks & Spencer og H&M er nogle af dem, som har lanceret globale kampagner, og Bergé anklager dem for kun at tænke på penge.

”Det er en skandale. Designere bør ikke have noget med islamisk mode at gøre – de skal gøre kvinder smukkere, give dem frihed og ikke samarbejde med diktatorstater, der kræver, at kvinder gemmes væk og skal leve deres liv i det skjulte,” udtalte han. Bergé er medejer af den franske avis Le Monde, og dannede både privat og forretningsmæssigt par med Yves Saint Laurent, som han stiftede det ikoniske modehus med i 1961.

Også Frankrigs minister for kvinders rettigheder, Laurence Rossignol, har været ude med riven, og kritiseret især Marks & Spencer for deres ’burkini’ – en helfigurs badedragt henvendt til muslimske kvinder. I Frankrig er det også forbudt ved lov – for alle – at have tildækket ansigtet i det offentlige rum.

Udviklingen er positiv
Connie Carøe Christiansen, kultursociolog, Ph.D. og seniorrådgiver hos KVINFO, er ekspert i Mellemøsten, og har i mange år forsket i netop islamisk mode. Hun siger til Fashion Forum:

”Det er fint at opstille moralske eller ideologiske positioner for branchen, men jeg forstår umiddelbart ikke kritikken, da jo ikke er et nyt fænomen, at modebranchen laver nye stilarter for at ramme nye målgrupper og for at tjene penge. Det er nu engang en kapitalistisk verden, vi lever i. Jeg har lavet feltarbejde i flere butikker på Nørrebro, der sælger hijabs, selvom de ikke nødvendigvis støtter brugen af dem. Det er ikke anderledes,” pointerer hun.

At der er penge i dette specifikke marked, er blevet slået fast op til flere gange, senest af den britiske medie- og analysegruppe Thomson Reuters, der i 2014 udgav en rapport, som spår, at afsætningen af mode til det muslimske marked vil ramme en omsætning på 3.350 mia. kroner om blot tre år. Men det handler ikke kun om penge, siger Connie Carøe Christiansen.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at kvindesagen kan have forskellige udseender alt efter, hvor i verden man opholder sig. For nogle er kvindefrigørelsen lig med at smide tøjet, og for andre er det, det stik modsatte. Der er ingen tvivl om, at den udvikling, der foregår i modebranchen lige nu, vil blive betragtet som positiv i nogles muslimske kvinders øjne, da det kan opfattes som en anerkendelse af, at der også er andre parametre for, hvad der er den ’rigtige’ modestil, og den ’rigtige’ måde at leve på som kvinde.”

Så fat det dog
Connie Carøe Christiansen fortæller, at hun i sin forskning og feltarbejde i hvert fald kan slå én ting fast: Muslimske kvinder har lige så mange æstetiske overvejelser, når de klæder sig på, som alle andre. At modeindustrien anderkender det, er positivt 1) Fordi især den yngre generation af muslimske kvinder er en del af gadebilledet som alle andre og 2) Fordi det tyder på, at de unge kvinder finder det naturligt at vise åbent, snarere end at skjule, at de har en muslimsk identitet.

”Jeg interviewede på et tidspunkt en muslimsk kvinde, der faktisk sagde: Så fat det dog, unge, muslimske kvinder interesserer sig for mode,” siger Connie Carøe Christiansen.

Herhjemme offentliggjorde Hummel i marts deres nyeste tiltag – spilleruniformer med indbygget hijabs specifikt designet til det afghanske kvindelandshold i fodbold. Og i torsdags udkom Alt for Damerne med et stort interview, inklusiv modeserie, med den danske modeblogger Zaineb Oussaidi, aka Zizi, der udover at læse til farmaceut også går op i mode, går med tørklæde og har over 100.000 følgere på Instagram. Selvom Danmark ikke er first-mover på området, så siger Connie Carøe Christiansen, at udviklingen nærmest ikke kan være anderledes, hverken herhjemme eller i udlandet:

”Vi har en ung, muslimsk generation, der er vokset op i Danmark, og som gerne vil lege med sin identitet, lige som alle andre unge. At de bliver indlemmet mere i modens univers, kan jeg ikke se er en dårlig ting,” slutter hun.

Du kan se Zaineb Oussaidis modeserie fra Alt for Damerne her.

LÆS OGSÅ: ”Ny fodboldtrøje integrerer hijab”