Sidste år arbejdede Ferragamo sammen med de kinesiske myndigheder, og konfiskerede over 25.000 kopiprodukter og blokerede over online 91.000 reklamer for falske produkter – tilsammen udgjorde det et beløb på $17 mio. – og det alene i Kina.

Mikrochippen RFID (Radio Frequency Identification) fungerer som en high-tech stregkode, og Ferragamo begyndte projektet med at indsætte den i deres kvindesko tilbage i 2014, og det er nu udvidet til også at inkludere herresko, så vel som lædervarer, bagage og tasker – alt sammen for at garantere produkternes autenticitet.

Chippen bliver allerede anvendt i mange større detailkæder til eksempelvis at holde styr på lagerbeholdningen – Inditex har meldt ud, at de bruger teknologien i over 2.000 af deres Zara-butikker.

Udover at chippen skal garantere Ferragamo-produkters ægthed når de bliver langet over butiksdisken, så skal den også være med til at sikre, at de, som sælger deres tasker eller sko videre på diverse online salgsportaler, ikke kan mistænkes for at sælge falske varer.

Flere virksomheder har taget kampen op imod kopister og cirkulationen af falske varer. I januar vandt Diesel en stor sag og en erstatning på $2 mio.

LÆS OGSÅ: ”Diesel vinder retssag og erstatning for kopiering”