Initiativet så dagens lys første gang tilbage i december, hvor Prada Groups øverste direktør, Carlo Mazzi, fortalte Business of Fashion, at man som så stor en virksomhed ikke kan eksistere, og kun have sig selv for øje – man bliver nødt til at favne hele værdikæden.

Det kom efter, at en stor brand et par år tidligere havde hærget en kinesisk fabrik, der producerede for den italienske tøjindustri og var lokaliseret nær Firenze, og kostede syv menneskeliv – her blev de italienske fabriksforhold for alvor sat under lup, og flere store brands måtte stå til regnskab – heriblandt Prada Group. For at forebygge lignende sager og for at opretholde mærkernes renomé som luksusbrands, har Prada Group valgt at kortlægge deres CSR-strategi.

Selvom virksomhedens strategi ikke er ny, så er det nyt, at alle nu kan få indsigt i de forholdsregler og værdier, som Prada Group ønsker at tage og leve op til. Man kan blandt andet finde virksomhedens CSR-rapporter og deres etiske Code of Conduct, lige som man kan få et indblik i, hvor mange mennesker egentlig er beskæftiget under Prada Groups paraply: over 12.000 i hele verden, heraf er 62% kvinder.

Ligeledes kan man læse hvordan Prada Group skal nedsætte sit miljømæssige fodaftryk fremadrettet og hvordan virksomheden skal blive ved med at arbejde innovativt for at støtte op om det kulturliv, de selv er en aktiv del af. I år skal der også lanceres Prada Academy, som skal sikre, at medarbejderne bliver oplært i det traditionelle håndværk, det kræver at lave luksusvarer, for at sikre modehusets arv.

Se mere hos Prada her.