Allerede sidste efterår luftede Amazon ideen om, at de ville lancere deres egne tøjmærker – det kom samtidig med, at der blev spekuleret i, om Amazon var på vej med fysiske butikker. Her udtalte Amazons VP of Clothing Jeff Yurcisin på WWD Apparel & Retail CEO Summit, at ”når eksisterende brands, af en eller anden grund, vælger ikke at sælge deres tøj igennem Amazon, så betyder det, at Amazon selv må efterkomme den efterspørgsel, for at opfylder kundernes behov.”

Siden 2002, hvor onlinegiganten tilføjede mode til deres salgsportal, har de solgt en masse af verdens førende brands – Calvin Klein, Michael Kors, Kate Spade, Sam Edelman og Levi’s.

Flere historier har det sidste halve års tid lagt op til, at Amazon-designet tøj ville komme til at ske før eller siden. De annoncerede i januar, at de ledte efter medarbejdere til etableringen af et in house modefoto-studie i deres UK-afdeling, som i øvrigt også, ifølge Drapers.com, gør sig klar til at ansætte hele 2.500 nye medarbejdere. Og for 14 dage siden forlød det, at Amazon havde prikket tidligere CEO for womenswear hos Marks & Spencer, Frances Russell, på skulderen for at trække på hendes ekspertise til fremtidige kollektioner.

Og selvom de ikke har gjort meget væsen af sig, så har den amerikanske webmastodont faktisk allerede lanceret intet mindre end syv mærker: Franklin & Freeman, Franklin Tailored, James & Erin, Lark & Ro, North Eleven, Scout + Ro and Society New York – et miks af dame-, herre- og børnetøj, som eftersigende kommer til at tilbyde kunder over 1.800 forskellige produkter. Indtil videre er mærkerne kun tilgængelige på det amerikanske marked, men ekspansionen skulle tilsyneladende fortsætte til også at gøre sig gældende internationalt – især i Storbritannien.