Hun er ikke bare en gammel fis, hun har integritet og unikt engagement i faget. Og så er hun eye candy, det synes jeg stadig hun er og derfor et af de mennesker, der gør, at jeg ikke er bange for at blive gammel. Hende og så Madonna.”

Sådan sagde Uffe Buchard i forbindelse med Didder Rønlunds bog Hele mit liv på høje hæle, der udkom i 2009. Journaliststandens grand old lady er født i 1926 og har i knap 75 år af sit liv været en af Danmarks skarpeste og mest respekterede skribenter. Hun startede ud som elev hos Nationaltidende i en alder af 16 år, og har derefter været både ved B.T., hos Billede Bladet og de forgange 10 år, ved Danish Fashion Institute.

Gyldendal udgav Didder Rønlunds erindringer Hele mit liv på høje hæle om sit liv blandt verdens førende modefolk. Heri fortæller hun blandt andet, at efter forældrenes skilsmisse flyttede hun og hendes mor til København, og her tog Didder de første spæde skridt imod en livslang karriere. Hun var en af de første danske journalister, der havde mode som sit speciale og hun var også den første europæiske journalist, som fik lov til at dække modeugen i New York. Hendes imponerende netværk tæller blandt andre Chanels Karl Lagerfeld og kosmetiklegenden Estée Lauder. I 2008 vandt Didder Rønlund en Lifetime Achievement Award fra den internationale kosmetikbranche, og så er hun Ridder af Dannebrog.

Didder har været med hos Danish Fashion Institute fra start og har skrevet et utal af showanmeldelser fra de danske modeuger – altid med en vidende og humoristisk pen. I anledningen af hendes 90 års fødselsdag, har Fashion Forum bedt Didder om at kigge lidt tilbage på årerene, der er gået.

Hvordan har den danske modebranche udviklet sig i din optik?
Da jeg begyndte mine modeskriblerrier i 40’erne og 50’erne talte man om modekonger med Holger Blom i front og om fine små opvisninger i stormagasinernes modelsaloner. Designere og stylister var slet ikke opfundet. De tog først magten senere og alt blev mere kommercielt, blandt andet med designerteams bag godt sælgende brands. Men talentmassen er heldigvis stadig til at få øje på, og nye unge designere, blandt de etablerede navne, gør i dag dansk mode synlig nationalt som globalt. Det har vi grund til at være stolte over.

Hvordan har det været at arbejde for Danish Fashion Institute?
Det har holdt mig ung indeni, selvom jeg er gammel udenpå, gjort mig evig nysgerrig og kronisk taknemmelig. Mine kollegaer er jo så unge, at de kunne være mine børnebørn, enkelte sikkert også oldebørn, men de har aldrig aldersdiskrimineret mig! Mine 10 år med Danish Fashion Institute føles som et splitsekund, og det skylder jeg Eva Kruse, som fra dag et har været idémageren bag det hele – modeuger, festivals, grøn idealisme og Fashion Summit-konferencer – de sidste år i eksklusivt samarbejde med Kronprinsesse Mary. Ikke at forglemme aktuel bevågenhed fra både borgmestre og ministre. Eva har fået ting til at ske og samlet en sprælsk, dansk modebranche. Jeg taber pusten bare ved tanken, men er ikke i tvivl om, at de 10 år hele tiden har holdt liv i kludene for mig, og givet mig lyst til at tage en sæson mere.