Dansk Mode & Textil offentligjorde i fredags en analyse, der viser, at eksporten boomer og optimismen bobler. Fashion Forum spørger administrerende direktør hos DM&T, Thomas Klausen, om analysen overrasker, hvilken rolle herremode spiller i den imponerende fremgang, og hvilke forventninger han har til dansk modes fremtid.

Thomas Klausen fortæller, at der som sådan ikke var voldsomme overraskelser i analysen på eksportområdet, måske med undtagelse af størrelsen på væksten til Storbritannien og Sydeuropa.

”I Storbritannien forventede vi, at der ville komme stigninger som følge af pundets optur. Men at væksten ville blive så markant, er temmelig overraskende, og kan ikke kun tilskrives valutaen,” siger han og fortsætter med at pointere, at der også sidste år var flotte stigninger i salget til Sydeuropa.

”Men det overrasker alligevel en smule at væksten er så udtalt i både Frankrig, Italien og Spanien. Umiddelbart vurderer vi, at det både er større og mindre brands, der bidrager til den imponerende vækst på disse markeder”.

Selvom der ingen konkrete tal er på herremodens del i eksporteventyret, så har DM&T en klar fornemmelse af, at dansk herremode er i vækst baseret på regnskaber fra de ”rene” herretøjsvirksomheder.

”Den udvikling har vi set i nogle år, og da vi lavede en større analyse af branchens økonomi i efteråret 2014, viste herremoden økonomiske sundhedstegn, så de har også været gearet til væksten. Der er fart på den danske herremode, og vi kan være stolte af den internationale bevågenhed, den oplever i disse år,” siger han.

LÆS OGSÅ: “Derfor giver show i London og messe i Firenze god mening”

Grund til optimisme

Og imens detailhandlen stadig står i stampe, og onlinesalget fortsat stiger, så skiller engrossalget sig ud i forhold til tidligere år. Her er væksten også stigende, noget man ikke har set siden finanskrisens indtog.

”I vores undersøgelse blandt medlemmerne svarer 48 % af de adspurgte, at de forventer vækst på det danske marked i løbet af det kommende halvår, mens 36 % forventer status quo. Det er længe siden, vi har set en så optimistisk holdning til salget i Danmark,” lyder det fra Thomas Klausen.

Og overordnet set konstaterer DM&T-direktøren på baggrund af analysen, at branchen bobler af optimisme op til modeugen. Det kommer sig både af, at branchen aldrig har været større, og at tilbagemeldingerne fra de danske deltagere på messerne i udlandet har været meget positive, fortæller han:

”Jeg tror helt afgjort, at det kan blive en rigtig god modeuge, hvor der bliver en fin balance mellem koncentreret handel, stærke shows og en generel optimistisk stemning. ”

Læs mere om DM&Ts analyse her

LÆS OGSÅ: “Udbredt begejstring over Berlin-messer”