Luksusmærker hyrer store navne til digitale topposter

Stagnering på det kinesiske marked tvinger luksushusene til at opruste hurtigere på det digitale salg, end de havde forventet for få år siden.
10.11.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Den digitale chef for LVHM skal sørge for at udvikle det digitale salg af store luksusnavne (WikiMedia og flickr).

I september annoncerede LVMH Group, at de havde hyret Ian Rogers som ny ledende digital chef. Han kom fra Apple, hvor han havde været direktør for iTunes, og han skal føre det franske luksushus ind i den næste fase af deres onlinehandel. Det skriver Business of Fashion.

LÆS OGSÅ: ”Luksusmærker har store muligheder for onlinesalg”

Ifølge Luca Solca, en ledende chef for luksusvarer hos investeringsfirmaet Exane BNP Paribas, ansætter de store mode- og luksusfirmaer digitale chefer, også kaldet chief digital officers (CDO), i et forsøg på at integrere digital tænkning ind i strategien i kerneforretningen.

”Dette er et signal om, at LVMH har omfavnet det digitale for alvor, og det vil blive mere og mere integreret i forretningen. En meget højtstående rolle er forpligtet til at vise vejen, fremme samarbejdet og fjerne forhindrer på vejen,” siger Luca Solca til Business of Fashion.

Fra en del af markedsføringsafdelingen til selvstændig enhed

Tilbage i marts hyrede luksushuset Saint Laurent under Kering Group Valérie Eldenmalm som ledende digital chef fra Ralph Lauren. Det skal ses som et tegn på, at den digitale udvikling tages helt anderledes alvorligt end tidligere.

”Der var noget digitalt før, men forskellen mellem nu og dengang er, at det plejede at være en sektion under markedsføringsafdelingen, og nu er det en selvstændig afdeling, der rapporterer direkte til den administrerende direktør,” forklarer Kevin McKenzie, digital chef hos Westfield, en af verdens største ejere af indkøbscentre, til Business of Fashion.

LÆS OGSÅ: ”Det globale marked for luksusvarer stagnerer”

En af grundene til det øgede digitale fokus hos luksusmærkerne er, at den eksplosive vækst i Kina er stoppet, så nu er e-handel en af de få måder, som luksusmærkerne kan vokse på.

Ifølge en rapport fra juli 2015 foretaget af Altagamma-McKinsey Digital Luxury Experience Observatory er luksusforbrugerne mere digitalt aktive end den generelle befolkning, og mens e-handel kun udgjorde fem procent af luksusmarkedet i 2014, forventes det at udgøre ni procent i 2019.

Kilde: Business of Fashion