Salg af designerkjoler og sko står til den mindste vækst siden 2009. Ifølge en analyse fra konsulentfirmaet Bain & Company vil det globale marked for luksusvarer inden for mode kun stige med en procent i 2015, mens prognosen tilbage i maj lå på to til fire procent. Det skriver Bloomberg Business.

I Kina vil salget af luksusmærker falde for andet år i træk. Store mærker såsom Louis Vuitton og Burberry har det sværere i landet, hvor en aftagende økonomi som følge af regeringens strammere toldregler på udenlandske varer rammer efterspørgslen på håndtasker og frakker.

LÆS OGSÅ: ”Chanel oplever stor vækst på det kinesiske marked”

Samtidigt står væksten stille i USA, hvor et ustabilt aktiemarked sammen med en stærkere dollar har medvirket til, at både amerikanerne og turister er mindre købevillige.

De kinesiske forbrugere udgør med 32 procent stadig den største forbrugergruppe indenfor salg af luksusvarer. Men en stor del af salget foretages i Europa, hvor den svage euro giver turisterne en prisfordel. Derfor vil salget af luksusvarer i Europa vokse med 194 milliarder kroner (26 milliarder euro) i 2015, vurderer Bain & Company.

LÆS OGSÅ: ”Luksusmærker har store muligheder for onlinesalg”

Ifølge en konsulent fra firmaet er den største udfordring for luksusmærkerne at etablere den rigtige prismodel. Stigende e-handel og global turisme har skabt større gennemsigtighed mellem internationale prisforskelle, og det er begyndt at give bagslag for luksusmærkerne.

”De står over for den langsigtede udfordring at genopbygge troværdighed og tillid blandt forbrugerne i stedet for blot at gøre kortsynede og taktiske prisjusteringer for at drage fordel af markedsudsving,” siger Claudia D’Arpizio, partner i Bain & Company i Milan og hovedforfatter af undersøgelsen, i en pressemeddelelse.

Det samlede salg af luksusvarer inden for mode, accessories, parfumer og kosmetik estimeres til at ligge på 1.890 milliarder kroner (253 milliarder euro) på verdensplan i 2015.

Kilder: Bloomberg Business og Bain & Company