Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed, Indland

LauRie insisterer på produktion i Europa

Modevirksomheden får produceret sit tøj i Europa, og det skyldes en lyst til at være med til at arbejde for social ansvarlighed i branchen, selvom forbrugerne faktisk ikke efterspørger det.
Modevirksomheden får produceret sit tøj i Europa, og det skyldes en lyst til at være med til at arbejde for social ansvarlighed i branchen, selvom forbrugerne faktisk ikke efterspørger det.

Det er billigere at have tøjproduktion i Kina og Indien end i Europa, hvor lønomkostningerne er er højere end i Fjernøsten. Alligevel har århusianske LauRie valgt at flytte al produktion til Europa. Virksomheden mener nemlig, at flere forhold er bedre i Europa.

”Dels er der kortere transportveje til vores salgsmarkeder, og der er kortere derud rent rejsemæssigt. Jeg mener også, at europæere har større forståelse for vores code of conduct, hvilket giver bedre arbejdsforhold. Du kan sikkert finde gode arbejdsforhold i Kina og Bangladesh, men de er svære at finde,” siger Henrik Hansen, der er direktør for LauRie, til Fashion Forum.

Ændringer skal komme fra industrien

Det betyder, at det er et halvt år siden, at LauRie fik det sidste tøj lavet i Kina. I dag foregår al produktionen i Tyrkiet, Bulgarien og Baltikum, og rent miljømæssigt er det bedre at producere mere lokalt, når nu størstedelen af salget foregår på det europæiske marked.

”I CSR-regi bruger vi mindre CO2 ved lavere transport, så det er jo en fordel. Men der er også noget omkring minimumsmængder, som er lavere end i Asien, og det giver en fordel ved små kollektioner,” forklarer Henrik Hansen.

Helt overordnet mener han, at virksomheder skal arbejde for en bæredygtig arbejdsproces, for det går slutforbrugerne ikke meget op i. Derfor skal ændringer komme fra industrien.

LÆS OGSÅ: “LauRie indgår partnerskab med kapitalfond”

”Det er ikke forbrugerne, der skubber bolden. Der er meget lidt efterspørgsel fra forbrugernes side, så vi har selv forsimplet det ned til tre budskaber, hvoraf det ene er produktion i Europa. Desuden bruger vi 100 procent økotex-certificerede metervarer, og vores mode skal være langtidsholdbar i forhold til materialevalg og design,” siger Henrik Hansen.

Han tilføjer, at LauRie gerne vil yde et bidrag til miljøet, og forhåbentligt kan deres tiltag hjælpe.

LauRie sælges i over 1.100 detailbutikker og stormagasiner i mere end 20 lande.