I går, den 1. november, fyldte Danish Fashion Institute DAFI) 10 år. I den forbindelse har Fashion Forum, der i sin tid var en af organisationens mange opfindelser, spurgt en række aktører, hvilken rolle (DAFI) har spillet – men også hvilke udfordringer, DAFI og branchen står overfor.

Når man taler med organisationsfolk, designere, modemedier, politikere og andre af DAFI’s samarbejdspartnere, bliver det klart, at DAFI især har spillet en rolle, hvad angår at sætte bæredygtighed på dagsordnen i modeverdenen.

Ida Auken, der er medlem af Folketinget (R) og har en fortid som blandt andet miljøminister, mener, at DAFI har været central i at få samlet de forskellige aktører i modebranchen for at få sat bæredygtighed på dagsordnen. Men hun fremhæver også arbejdet med et etisk charter for modeller.

“De får skabt et internationalt brand med modeugen og spiller en rolle med at få løftet en af vores styrkepositioner, som er mode. Danish Fashion Institute formår at lave en måde, hvor vi ikke skal konkurrere på at være billigst, men hvor kvalitet og en vis standard spiller en stor rolle,” fortæller Ida Auken til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “DAFI fylder 10 år: Et samlingspunkt i branchen”

Også hos Bestseller mener de, at DAFI har sat et aftryk på CSR og den bæredygtige mode.

“I Bestseller synes vi, at DAFI har haft en meget central rolle i at få sat mode på dagsordenen såvel mediemæssigt som politisk. Ikke mindst inden for CSR-området har DAFI, gennem blandt andet Fashion Summit, været med til at vise, at CSR er noget, branchen arbejder seriøst med, vi anerkender et ansvar og tager ansvaret alvorligt. DAFI har faciliteret viden og samarbejde inden for CSR-området,” skriver Mogens Werge til Fashion Forum.

Uffe Elbæk fremhæver engageret stab

Også fra partiet Alternativet lyder der rosende ord til DAFI for at have gjort bæredygtighed til noget, som selvfølgeligt kobles til dansk mode.

“Og hatten af også for DAFIs førerposition, når det gælder at gøre modebranchen grøn. Alle ved, at modebranchen er en af de mest forurenede industrier. Og derfor er det tilsvarende opløftende at se, at DAFI ser problemet lige i øjnene. Tak for det. Respekt siger jeg!” skriver Uffe Elbæk til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Fokus på bæredygtighed under modeugen”

Det harmonerer  med det, partileder i SF Pia Olsen Dyhr skriver til Fashion Forum:

“I har været fantastiske til at sætte bæredygtig mode på dagsordenen – og jeg håber, at I fortsat vil være verdensledende på det, så vi får en rigtig omstilling – også i modebranchen,” skriver hun.

Margrethe Vestager er blevet EU’s konkurrencekommissær, men alligevel følger hun dansk mode. Og hvad angår DAFI’s arbejde, giver hun udtryk for at kunne lide det, hun ser, samtidig med, hun påpeger en fremtidig udfordring for modebranchen fremover:

“Jeg håber, at det lykkes at slå Danmark fast som internationalt centrum for en bæredygtig modebranche – ikke kun som niche, men at hele branchen globalt set bliver langt mere ressourcebevidst. Det gælder både fysiske ressourcer som fibre, vand og energi og de menneskelige ressourcer, som forudsætningen for det hele. Fordi mode, og måden vi vælger at klæde os på, skaber identitet, kan bæredygtigheden række langt ud over modebranchen og bidrage til stadig større indsats for at vores klode bliver ved med at være beboelig.,” skriver Margrethe Vestager til Fashion Forum.

Fremtidige udfordringer 

Også en af den nye generations mest anerkendte designere der nogle fremtidige opgaver for branchen som helhed og for DAFI.

“Jeg tror, DAFI’s rolle bliver sværere og sværere. Jo mere succes medlemerne har, des mindre behov er der for at være med i et fællesskab (som DAFI, red.). Men hvis DAFI kan gå med bolden omkring den bæredygtige mode og debatten om denne, mener jeg, der er en mulighed for at gøre sig bemærket internationalt,” skriver Silas Adler fra Soulland til Fashion Forum.

Og hvad er det så, DAFI er? Jo, Danish Fashion Institute (DAFI) er en netværksorganisation etableret af den danske modebranche i 2005. Formålet med DAFI er at facilitere et omfattende netværk, som skal udvikle, fremme, markedsføre og drive dansk mode fremad, således at dansk mode styrkes på den internationale scene. For jo stærkere dansk mode står i udlandet og jo mere international opmærksomhed vores branche vinder, des bedre sikrer vi også udviklingen af en stærkere og mere konkurrencedygtig modebranche.

De næste to dage kan du læse flere kommentarer og tanker fra centrale aktører i forbindelse med DAFI’s 10 års fødselsdag.