DAFI fylder 10 år: Et samlingspunkt i branchen

Danish Fashion Institute (DAFI) fylder 10 år, og en række aktører fremhæver i den forbindelse den samlende funktion, DAFI har haft i en modebranche med mange og meget forskellige aktører.
30.10.2015 ∙ af Linn Hald Simonsen
Foto: Blandt en række aktører er der bred enighed om, at DAFI et samlingspunkt for modebranchen (Scanpix).

På søndag den 1. november fylder Danish Fashion Institute 10 år. I den forbindelse har Fashion Forum, der i sin tid var en af organisationens mange opfindelser, spurgt en række aktører, hvilken rolle Danish Fashion Institute (DAFI) har spillet – men også hvilke udfordringer, DAFI og branchen står overfor.

En af de politiske profiler, der har fulgt DAFI gennem årene, er Margrethe Vestager. Hun mener, at DAFI har været med til at spille en rolle i forhold til at løfte dansk mode generelt.

“Der er i sagens natur mange fædre til enhver succes – men jeg er ikke i tvivl om, at Danish Fashion Institut har haft og har stor betydning. Først og fremmest ved at give branchen et samlingspunkt og sikre en nødvendig og konstruktiv synlighed i det danske samfund – både som identitetsskaber, kulturbærer og erhverv. Afgørende er dog også, at Danish Fashion præger modebranchen både i arbejdet for modellerne og for en bæredygtig modebranche. Det imponerende er også det europæiske og globale perspektiv, som præger hele indsatsen,” skriver Margrethe Vestager til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Ekstraordinært godt internationalt presseopbud under modeugen”

Stifter og partiformand i Alternativet Uffe Elbæk påpeger, at DAFI har været med til at gøre mode til mere end bare beklædning.
“DAFI har spillet en altafgørende rolle for ikke bare at samle modebranchens mange vidt forskellige aktører – små som store – men også placeret moden centralt som en vigtig del af kultur og kunstscenen. Og – hvad der er direkte bemærkelsesværdigt – som prikken over i-et, også formået at åbne modeverden op for den almindelige borger i København,” skriver Uffe Elbæk til Fashion Forum og fortsætter:

“– Dette har kun kunnet lade sig gøre på grund af en fokuseret og ambitiøs bestyrelse, fremragende ledelse med Eva Kruse i front og ikke mindst et team af meget, meget engagerede medarbejdere. Hatten af for det.”

LÆS OGSÅ: “Bred enighed om datoer for kommende modeuger”

Adspurgt hvad DAFI har betydet for dansk kulturliv og moden som kulturbærende fænomen, skriver Chris Pedersen, kurator og studievært på DRK, at han selv har oplevet, hvordan DAFI også har hjulpet andre til at sætte fokus på moden.

“DAFI har jo i den grad været med til at skabe bånd mellem Kulturministeriet, Erhvervsministeriet og den danske modeindustri. Og så har jeg jo selv oplevet, hvordan de har arbejdet intenst for, at også min arbejdsplads DRK har kunnet få optimale forhold til at dække modeugen på TV,” skriver Chris Pedersen til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: “Modebranchens Etiske Charter håndhæves under modeugen”

Også fra modemagasinerne lyder der anerkendende ord. Malene Malling, der i 10 år har udgivet det toneangivende magasin Cover, siger, at DAFI har været med til at tage moden alvorligt.

“Jeg mener, at Danish Fashion Institute har været med til at professionalisere en branche og sætte fokus på de mange dygtige mennesker, der er i den. Det er en branche, der kæmper med at blive taget alvorligt, hvilket egentlig er mærkeligt, da det er en stor industri i Danmark. Det gør Danish Fashion Institute et vigtigt stykke arbejde for at ændre og for at sætter fokus på, hvad branchen kan og bidrager til rent økonomisk, men også i form af de evner og kompetencer der ligger deri,” siger Malene Malling til Fashion Forum.

Danish Fashion Institutes jubilæum fejres ved en storstilet fest fredag den 6. november på Langelinie Pavillonen.