Interessen for dansk mode stiger i USA

Eksporten til USA er stigende, og der er muligheder for danske virksomheder, men de skal forberede sig på en benhård konkurrence uden plads til fejl.
21.10.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Carmakoma (tv), designeren Anne Sofie Madsen (mf) og Custommade er nogle af de meget forskelligartede danske brands, der allerede har vakt de amerikanske forbrugeres interesse (lookbooks fra de nævnte mærker).

Det amerikanske marked er i vækst for danske modevirksomheder, der har eksporteret for 69,3 millioner kroner i første halvår af 2015, mens tilsvarende periode i 2014 lå på 44,2 millioner kroner. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Sammenlignet med Tyskland, der er det største eksportmarked med 3,4 milliarder kroner i første halvår af 2015, lyder USA ikke af meget, men ifølge Dansk Mode & Textil er der muligheder på den anden side af Atlanten.

LÆS OGSÅ: “Dansk herremærke på bøjlerne i Macy’s”

”Vi oplever, at amerikanerne er interesserede i tøj fra Europa, og det gælder både inden for børnetøj, dametøj og herretøj. Desuden er USA et interessant marked for plus size tøj, så hvis man kan få foden inden for, er der vækstmuligheder,” siger Michael Hillmose, eksportchef hos Dansk Mode & Textil, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”10 bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

Han mener ikke, at branchen skal juble alt for meget, da det er stadig er en beskeden stigning i eksporten, som kan være drevet af nogle få virksomheder.

Men hvis man som dansk modevirksomhed ønsker at komme ind på det amerikanske marked, er det måske nu, at man skal prøve at se nærmere på mulighederne.

”Dollarkursen er stærk for tiden, så det er blevet attraktivt i USA at importere europæiske varer. Samtidigt kan vi se, at de danske modevirksomheder klarer sig godt i Nordeuropa, så der er ingen grund til at tro, at de ikke vil kunne klare sig godt i USA og Canada,” forklarer Michael Hillmose.

LÆS OGSÅ: ”Custommade indtager det amerikanske marked”

Han mener samtidigt, at nogle vil kunne klare sig i Nordamerika, men man skal være bevidst om en benhård konkurrence, fordi der er så mange om buddet. Derfor skal man være klar i sin profil, som ikke tillader nogen slinger i valsen.

”Der er eksempelvis strikse leveringstider, og hvis det ikke er i orden, bliver man bedt om at gå og komme igen om fem år. Derfor mener jeg ikke, at USA er for alle, for det er benhård konkurrence sammenlignet med det danske marked. Meget kan planlægges, men man skal prøve det på egen krop og finde ud af, hvad der kræves,” siger Michael Hillmose.

LÆS OGSÅ: “Carmakoma lander endnu en amerikansk luksusgigant”

Ud over Tyskland er de største eksportmarkeder i Sverige, Norge og Nederlandene, der alle har importeret for over en milliard kroner fra Danmark i første halvår af 2015.

Du kan se udviklingen af eksporten af beklædning på de 20 største markeder her.