De seneste tre uger har Liz Jones fra det danske generalkonsulat i New York skrevet om nogle af de forhold, danske modevirksomheder skal være opmærksomme på, når de forsøger at komme ind på det amerikanske marked.
I denne uge fortæller hun – i bud nummer fire ud af i alt 10 – om mulighederne med fysiske butikker og onlineforhandlere.
Skal, skal ikke de fysiske butikker?
Fysiske butikker kan være dyre at betjene, så er de virkelig nødvendige i nutidens teknologidrevne detailverden? I stedet for, at man forventer de genererer profit, skal de så måske beregnes som en del af markedsføringsstrategien? Dette er der forskellige meninger om rundt om i verden.
Mulighederne indenfor fysiske butikker er mange for de danske brands. Dine varer kan placeres i stormagasiner ligesom Magasin og Salling, de kan placeres i multi-brand butikker, som eksempelvis hos International Playground i New York og Kitson i Los Angeles, eller du kan indtage det amerikanske marked med et brag, åbne egen butik og dermed virkelig få dit navn ud.
Egen flagskibsbutik
Fordelen ved at åbne en flagskibsbutik i USA er, at mærkets kendskabsgrad øges hurtigt og markant. Direkte detail tillader, at et brand bliver bragt direkte til forbrugeren og gør produkterne billigere. Men man skal ikke glemme høje huslejer i storbyerne, lønninger til medarbejdere og logistiske udfordringer.
Stormagasiner er en mulighed
Udgifter i stormagasiner i forstæderne er væsentligt billigere, og i modsætning til hvad mange siger, så er indkøbscentrene ikke ved at uddø endnu. Tværtimod er indkøbscenter-oplevelsen ved at blive redefineret med restauranter, biografer og andre underholdningsmuligheder for at behage kunderne.
Bloomingdale’s, Nordstrom og Barney’s
I forhold til at samarbejde med større varehuse har jeg talt med mange danske mærker, som ønsker at være i Bloomingdale’s, Nordstrom og Barney’s for at nævne nogle stykker. Men på grund af den magt, disse varehuse har, løber de ingen økonomisk risiko. Det vil sige, at mange af dem i stigende grad efterspørger en indledende ordre på forsendelsen. Hvis en vare sælger, betaler de dig, hvis ikke sender de den tilbage.
Detailforhandleres kvadratmeterpris er analyseret, så den passer til salgsvolumen, og et nyt mærke vil højst sandsynligt blive placeret på et lille område. Hvis det sælger godt den næste sæson, kan man opgraderes til noget større, og sådan fortsættes det. Hvis produkter ikke sælger, vil de formegentlig i samarbejde med dig lave en udsalgsperiode, indtil varerne er solgt ud. De kan også lave en aftale om at sende varerne tilbage til dig, hvis ikke de sælger. Vilkårene kan være svære hos de store forhandlere, men – hvis man lykkes – også indbringende.
Forventer 24 timers kundeservice
Også indenfor amerikansk ehandel er der mange forskellige muligheder lige fra multibrandforhandlere som eksempelvis Zappos og Amazon til deal-of-the-day-sites som Gilt og My Habit. Disse kræver helt klar en mindre investering for at få dine varer ud og skabe en stærk forbrugerreaktion og -interesse.
En væsentlig overvejelse id en forbindelse er dit logistiske setup, da de fleste amerikanske detailhandlere afsender deres varer indenfor en til tre arbejdsdage, og mange tilbyder at transportere om natten også. De mest forbrugervenlige tilbyder også fri fragt på tilbagelevering af varer.
Amerikanske forbrugere vil have hurtige processer, og de vil have det bekvemmeligt. De er vant til at kunne bestille det, de vil have, online når som helst, og de er vant til at kunne tale med kundeservice alle 24 timer i døgnet.
Online detailhandel er dog en god mulighed for mindre danske virksomheder for at teste det amerikanske marked uden for høje omkostninger.
Salg på flere platforme på en gang er vejen frem
I sidste ende handler det helt om omni-channel. Tag for eksempel luksus segmentet. Online salg af luksusvarer forventes at stige mellem 20-25 procent over de næste fem år, sammenlignet med kun tre til fire procent for den samlede luksusindustri. Det betyder, at hvis du er et luksusbrand, så bør du sørge for at få dine varer online så hurtigt som muligt.
Dog er det kun seks procent af det samlede salg, der sker online. Men online tilstedeværelse kan også ses som et værktøj til at skabe skabe trafik fra hjemmesiden til den fysiske butik. forbrugere i USA køber ikke længere deres varer ét sted, men de bliver mere og mere velinformerede og benytter sig af så mange ressourcer som muligt. Derfor er kombinationen af ehandel/online platforme sammen med fysiske butikker nøglen.
Her kan se du se link til de tre første bud:
LÆS OGSÅ: “1. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”
LÆS OGSÅ: “2. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked“
LÆS OGSÅ: “3. bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”