Modebranchen mangler stadig mangfoldighed

Modekunder er mere forskelligartede end nogensinde, men magasinforsider og podiet domineres stadig af hvide modeller, viser en ny opgørelse.
14.10.2015 ∙ af Linn Hald Simonsen
Foto: Der er masser af flotte piger med anden genetisk baggrund end europæisk – bare ikke så tit på verdens runways og magasinforsider (Wikipedia og Wikimedia).

Forbrugere, der køber luksusmode, er mere forskelligartede end før. Asiens andel af det globale marked for luksusvarer er steget med 10 procentpoint siden 2007, og de hurtigst voksende luksusmarkeder er Afrika og Mellemøsten. Det viser en rapport fra konsulentfirmaet Bain & Company, skriver Business of Fashion.

De seneste fire uger har Business of Fashion analyseret 117 shows fra New York, London, Milano og Paris Fashion Week. Undersøgelsen viser, at hvide modeller stadig udgør størstedelen på podiet. Ud af 3.875 modeller var hele 3.078 af dem hvide, og kun 797 af modellerne af anden genetisk afstamning.

LÆS OGSÅ: “Alt For Damerne sætter mørkglødet skønhed på forsiden”

Hvide modeller dominerer også modemagasiners forside og reklamekampagner. I september udgaven af magasinet Fashionista’s var omtrent tre fjerdedele af modellerne hvide. Ifølge en rapport fra The Fashion Spot er næsten 85 procent af alle modeller i reklamekampagner hvide.

Disse tal er baseret på den internationale modebranche. Men ifølge Jesper Thomsen fra Unique Models er det også en tendens, vi ser herhjemme.

“Det er i høj grad en tendens, der gør sig gældende i Danmark, jeg vil endda mene, at procentdelen er højere. Men jeg synes faktisk, det er lidt sjovt, at der er så stor fokus på det netop nu, for jeg synes aldrig, der har været så mange skønne sorte og asiatiske modeller på shows, som der var denne sæson, så udviklingen går klart den rette vej. Der er meget lang vej endnu – bestemt – men udviklingen er tydelig  internationalt,” skriver Jesper Thomsen til Fashion Forum og fortsætter.

LÆS OGSÅ: “H&M udfordrer skønhedsidealt med nuanceret kampagnefilm”

“Det vil klart være klædeligt, hvis branchen som helhed tog et større ansvar for diversitet i skønhedsidealet, både når det kommer til race, seksualitet og størrelser. Og det synes jeg faktisk også, der er en begyndende tendens til. Cover har både haft en transkønnet- og en såkaldt ‘plus-size’ model på deres forside i år, og Alt For Damerne en smuk mørk model. Om dette er et udtryk for en større ansvarstagen eller mere at læne sig kynisk op af den politiske korrekthed, fordi det er cool, skal jeg ikke kunne sige. Men så længe det er med til at skabe større diversitet i skøndhedsidealet, synes jeg det er godt,” skriver Jesper Thomsen.

Tidligere på året udfordrede H&M skønhedsidealet med deres Close-The-Loop kampagne af atypiske modeller, der fremviste tøjet og det bæredygtige budskab.