Danske virksomheder holder sig tilbage for det enorme tyske marked med 85 millioner indbyggere – og forbrugere. Det gælder også de danske netvirksomheder, der hellere søger mod de skandinaviske lande, hvor sprog og kultur ligner de danske.

Det viser en ny analyse af online markedsføringsbureauet River Online, som har undersøgt markedstendenserne baseret blandt andet på udviklingen inden for Google-søgninger i Danmark og Tyskland.

LÆS OGSÅ: “Udenlandsk e-handel presser dansk erhvervsliv”

”Vi kan se på vores Google analyser for søgninger, at det danske marked vokser langsommere på mange søgeord på Google.dk, hvorimod det tyske marked vokser kraftigt på de samme søgeord. Så det er nu, de danske virksomheder skal vågne op og komme i gang med onlinehandlen i Tyskland,” siger Jesper Riber, stifter af River Online, i en pressemeddelelse.

Mens antallet af søgningerne på Google i Danmark viser et stabilt niveau i for eksempel kategorien ”tøj”,  vokser de tyske søgninger på ”kleider” eksplosivt.

”Vi er helt klar over, at det tyske marked ikke er nemt. Tyskland jo er et enormt stort land. Det at skulle markedsføre virksomheder på Google.de kontra Google.dk er selvfølgelig langt mere udfordrende. Og mange danske virksomheder bliver afskrækket af sprog og størrelse af markedet,” siger Jesper Riber.

LÆS OGSÅ: “Danskerne foretrækker tysk webshop”

Han mener, at man i Danmark ikke skal undervurdere, at danske virksomheder generelt er længere fremme inden for eksempelvis design og brugervenlighed.

Det giver Danmark et stort forspring, som flere onlineforretninger burde udnytte. Men det forspring varer ikke evigt, så det gælder om at rykke nu, mens Danmark stadig er foran, vurderer Jesper Riber.

Man kan se hele analysen her.