Modevirksomheden LauRie A/S har solgt 40 procent af sine aktier til kapitalfonden Industri Udvikling. Det nye partnerskab skyldes, at LauRie ønsker at have en stærk strategisk sparringspartner til at indfri målet om at stå stærkere på især det europæiske marked.

”Vi ønsker at udbygge vores forhandlernet. Lige nu har vi 1.100 forhandlere, og inden for de næste tre år skal vi nå 1.500 forhandlere. Allerede i år har vi fået nye 85 nye kunder, hvor målet var 80 kunder, så det går godt,” siger Henrik Hansen, administrerende direktør for LauRie, til Fashion Forum.

De nye medejere tror på vækststrategien

Den nye ejerstruktur vil ikke føre til ændringer i LauRies ledelse eller selskabets strategi. De nye medejere ønsker fortsat at udvikle LauRie i overensstemmelse med den eksisterende vækststrategi.

”Vi investerer i dygtige ejerledere, men vi køber altid under 50 procent af aktierne. Den eksisterende ledelse vil ofte fortsat skal være hovedaktionær, men det er ikke krav,” siger Dan Højgaard Jensen, partner i Industri Udvikling, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”CSR-darling vinder Midtjyllands Vækstpris 2015”

Han forklarer, at LauRie taler for sig selv med en stor vækst og en klar forretningsmodel. Samtidigt mener han, at LauRies kollektioner ikke er så modetungt, at det risikerer store salgsudfald i en branche, hvor trends ellers er hurtigt omskiftelige.

”De har bukseprogrammet, der bliver solgt år efter år, fordi de har en loyal kundegruppe på over 35 år. Derfor regner vi med, at omsætningen kan fordobles inden for de næste 3 år, fordi LauRie åbner nye butikker både på kernemarkeder og nye markeder,” siger Dan Højgaard Jensen.

Tyskland er det næste store marked

Den umiddelbare ændring i LauRie sker i bestyrelsen, hvor Industri Udvikling får to bestyrelsesposter, mens LauRie bevarer tre. Den nye sparring i ledelse og bestyrelse betyder ifølge LauRie en styrkelse, når det næste store marked skal indtages.

”Der er lavet en strategi for Tyskland, hvor vi har ansat egne sælgere frem for agenter. I München har vi ansat to sælgere, så vi kan få et bedre fodfæste nede i Bayern, som rent økonomisk er den stærkeste delstat i Tyskland, hvor købekraften er stærk,” siger Henrik Hansen.

LÆS OGSÅ: ”Tøjeksperten vækster stort på kort tid”

LauRie-brandet er grundlagt i 1987, designer og sælger dametøj i over 20 lande. I 2005 blev virksomheden købt af ægteparret Lena og Henrik Hansen. Industri Udvikling består af fire fonde, og i den sidste fond er Dansk Vækstkapital investor. Vækstfonden er medinvestor i Dansk Vækstkapital. Industri Udvikling er med LauRie i dag medejer af 36 selskaber.