Ganni forstærker fokus på bæredygtighed

Modehuset har udviklet en CSR-strategi, der blandt andet skal udmønte sig i fortsat at undgå skadelige stoffer i produktionen og minimering af deres energiforbrug for derved at reducere deres CO2 aftryk.
07.10.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Ganni vil fortsat lave lækre kvalitetsprodukter, men brugen af kemi og energiforbrug skal skæres ned (Ganni).

De færreste kan efterhånden være i tvivl om, at bæredygtighed inden for modebranchen er kommet for at blive. Der afholdes store og små seminarer om CSR, der også er blevet en aktiv værdi for modehuset Ganni.

”Fokusområdet i CSR-strategien er at nedsætte vores CO2-aftryk og undgå brugen af eventuelle skadelige stoffer. Bæredygtighed handler for os også om god kvalitet og design, og vi gør os umage med, at vores varer skal kunne bruges på tværs af kollektionerne. Det er en lang rejse, som vi netop er begyndt på, og det sker ikke fra den ene dag til den næste. Vi er ikke nogen stor virksomhed med uudtømmelige ressourcer, men vi gør, hvad vi kan inden for vores formåen. Vi er ikke perfekte, men vi er bevidste om, at CSR er noget, vi skal blive ved med at gøre os umage med og arbejde hårdt for,” siger Mette Tvilling, CSR manager for Ganni, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Ekspert: ”Branchen tager bæredygtighed til sig”

CSR manageren var en af dem, der aflagde C.L.A.S.S. (Creativity Lifestyle and Sustainable Synergy) et visit, da de for nyligt viste nye bæredygtige materialer frem i København. Hun var imponeret over, at hvad det italienske selskab havde med i bagagen.

”Nogle gange sidder man og kigger på ufarvede materialer, men Giusy Bettoni havde udvalgt nogle innovative materialer og havde kontakter til hele forsyningskæden, ikke kun metervareleverandøren. Det er ellers en udfordring, man ofte møder,” forklarer Mette Tvilling.

Hun mener, at forbrugerne skal have forklaret, at bæredygtige materialer ikke længere består af kradsende hamp, men derimod lækre og bløde stoffer af høj kvalitet.

LÆS OGSÅ: ”Modemagasin indfører bæredygtig mærkning”

Senest har Ganni indgået et partnerskab med det internationale testlaboratorium Bureau Veritas. De hjælper med at teste et udvalg af deres materialer inden produktionen af den kommende kollektion, så Ganni kan fange uønskede kemikalier.

”Det kræver fodarbejde at ændre til bæredygtige metervarer, da ens leverandører måske skal source metervarer fra andre kilder, end de er vant til, men det åbner op for en interessant dialog og indsigt i hinandens processer. Selvfølgelig handler det også om pris, for vi skal jo også have en bæredygtig forretning, men også det bliver bedre og bedre,” siger Mette Tvilling.

Ganni fokuserer derudover på at have gode kvalitetsprodukter i for eksempel silke og uld, så forbrugerne passer bedre på dem og derved får en længere levetid. Desuden opfordrer Ganni i deres vaskeanvisninger forbrugerne til at vaske tøjet ved lave grader for at bruge mindre energi, efter tøjet er købt, da mindst 40 procent af energiforbruget på et stykke tøjs levetid ligger her.