Der er kommet en ny spiller på annoncemarkedet i form af Instagram, der er begyndt at lægge reklamer i ind deres feed. Appen er eksplosiv i sin vækst, der allerede har rundet 400 millioner brugere, siden den blev introduceret i oktober 2010.

LÆS OGSÅ: ”Instagram i hastig vækst uden for USA”

Mediebureauet IUM mener, at Instagram vil være en konkurrent til ugeblade og magasiner, når det kommer til annoncering rettet imod yngre kvinder mellem 15 og 35 år, der udgør en stor del af brugerne hos Instagram.

”Det vil betyde en mere specifik segmentering imod målgruppen, fordi vi kan målrette annoncer ud fra brugernes adfærd og interesser på Facebook. Forskellen mellem Facebook og Instagram er, at Facebook er en platform for din personlig forbindelse som samtaler med venner og grupper med venner eller kollegaer, mens Instagram anvendes mere som inspiration- og motivationskilde ved, at brugerne henter inspiration fra andre personer, som man ikke nødvendigvis kender i forvejen,” siger Janus Hautop, Head of Social hos IUM, til Fashion Forum.

Annoncer på Instagram er i sin spæde start

Han forklarer, at det derfor bliver interessant at se, hvorledes den data i form af interesser og adfærd, som vi køber ind i fra Facebook, vil performe på Instagram.. Dog mener han ikke, at Instagram vil kunne stå alene som annonceplatform, men hjælpe til at opbygge opmærksomhed omkring et brand som del af en kampagne.

”Instagram vil nok tage noget af budgettet fra onlinemedier og printmedier, men det vil ikke ændre medierealiteten radikalt lige nu, fordi det er i sin spæde start. Det vil være et tillæg til Facebook og komme under paraplyen – de sociale medier,” siger Janus Hautop.

LÆS OGSÅ: ”Facebook er bedst til markedsføring”

Kvindemagasinerne Woman og Costume bliver udgivet af Benjamin Media, der naturligvis har bemærket, at Instagram introduceres på annoncemarkedet. Men salgsdirektør Lars Guldager hilser den nye konkurrence velkommen.

”Alle forsøger jo hele tiden at komme med nye muligheder til at kommercialisere, så det handler om at være med. Vi er selv med på de digitale medier, så vi ser det hele som et samlet univers bestående af både print og digitalt, der begge er måder at komme i kontakt med målgruppen,” siger Lars Guldager til Fashion Forum.

Branchen bider mærke i udviklingen

Han ser Instagram som en mulighed for at booste en kampagne på samme måde som Facebook. Han mener desuden, at et printmagasin i kraft af sit redaktionelle afsæt stadig taler med anden autoritet end en opdatering på Facebook eller Instagram.

”Instagram vil nok tage noget, men jeg tror ikke, at det suger en masse penge ud af vores printmedier. Det er jeg egentligt ikke nervøs for. Men hvis der hopper flere brugere over til at digitale medier, er det da en trussel, men for nu ser jeg det ikke som værende farligt,” siger Lars Guldager.

LÆS OGSÅ: ”Nike er langt foran andre modebrands på Instagram”

Hos Day Birger et Mikkelsen har man også bemærket Instagrams stigende indflydelse, men med 32.000 følgere er det ikke umiddelbart et oplagt annoncemedie.

”Det er ikke et medie, vi kan se bort fra, og vi følger udviklingen nøje. Vi gør det ikke lige nu, for det er ikke udbredt, men vi skal være opmærksom på det, ligesom vi følger andre annoncemedier. Det er dog ikke lagt ind som en del vores budget endnu,” siger Sussi Seltoft Bergh, PR-marketing manager for Day Birger et Mikkelsen.