Erfaren PR-kvinde står foran et perleeventyr

Efter i mange år at have kommunikeret andres brands har Annette Spanggaard lavet sit eget smykkemærke, der med flere agentaftaler allerede har fået vind i sejlene.
01.10.2015 ∙ af Anders Derlich
Foto: Det danske mærke bruger udelukkende naturlige modeller uden efterbehandling af billederne (Pearl Stories).

Det danske smykkemærke Pearl Stories er knap nok lanceret, men er allerede ved at trænge ind på det engelske og asiatiske marked. Bag mærket står Annette Spanggaard, som i mange år har arbejdet med at promovere andre mærker. Nu er tiden moden til at stå på egne ben, og det går mildest talt en del hurtigere end forventet.

”Vi har indgået aftaler med to agenter, hvor den ene vil have os ind i London, som er det største marked i England. Den anden agent har vi lavet en aftale om at starte op i Hong Kong og Kina. Norge og Danmark er vi selv begyndt på, og der er en begyndende interesse fra USA, som er et stort marked for perler,” siger Annette Spanggaard, direktør og grundlægger af Pearl Stories, til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”10 bud på hvordan du kommer ind på det amerikanske marked”

Smykkemærket åbnede op for salg gennem sin webshop i starten af august, men det var en opringning kort inden Copenhagen Jewellery & Watch Show, der startede det udenlandske eventyr.

”Jeg ville starte roligt op, så jeg havde ikke tilmeldt mig smykkemessen, men jeg blev alligevel opfordret til det. Så jeg endte med at stable en messestand på benene på to dage, hvilket jo er helt vildt. Men det resulterede i kontakten med de to agenter,” fortæller Annette Spanggaard.

LÆS OGSÅ: ”Brandhouse udvider og stifter ny PR- og marketingsafdeling”

Hun har i mange år lavet kommunikationsarbejde for andre mærker, og hun er også fortsat ansat hos reklame- og kommunikationsbureauet Brandhouse og meget glad for det job. Så nu er hendes passion både PR og perler.

”Der ligger meget entreprenørskab i mit blod, og jeg har tidligere stiftet et selskab. Så jeg vil gerne starte op, når jeg finder en god idé, og ingen har længe gjort noget ved perlemarkedet. Der findes i dag store og meget dyre og klassiske brands og så et uendeligt stort unbranded marked. Vi kommer til at ligge os som som et branded perlemærke, der byder på nye veje for perledesign fyldt med skandinavisk designtradition og til en pris, de fleste vil kunne have råd til. Og det er klart, at jeg kan al min globale erfaring i at opbygge og kommunikere et brand,” forklarer stifteren.

Smykkerne er skabt og produceret i Danmark af Annette selv i stærkt samarbejde med designbureauet Brandpassion ved Lesia Maria Zuk samt to danske guldsmede. Det kræver en særlig ekspertise at arbejde med perler, der er langt mere skrøbelige end eksempelvis diamanter.

Har stiftet et uddannelsesinitiativ

Selv om Pearl Stories er et helt nyt brand, bygger idéen på en klar CSR-vision, der handler om at bemyndige kvinder gennem uddannelse. Smykkerne skal ses som Pearls of Wisdom, da fem procent af overskuddet for hvert smykke doneres til globale og lokale organisationer gennem Pearl Stories’ uddannelsesinitiativ PS Beauty&Brains.

”Jeg har været alene med min datter i en del år, så jeg kender efterhånden en del til at skulle klare sig selv, og hvor vigtig uddannelse er Jeg har længe tænkt, at jeg ville bruge resten af mit liv på at hjælpe andre kvinder. Endelig fandt jeg lokomotivet, perlen, der kunne gøre det muligt,” siger Annette Spanggaard.

Desuden er Pearl Stories erhvervspartner med UNICEF, som Annette Spanggaard også laver frivilligt PR-arbejde for. Som erhvervspartner betaler man et fast beløb til UNICEF, som blandt andet giver adgang til at bruge UNICEF logoet på sin hjemmeside. Pengene, man betaler fast, går til blandt andet uddannelse af piger. Til januar 2016 kommer der endvidere et UNICEF-smykke.