Tre punkter virksomheder bør kende til før COP21

Der har aldrig været større chance for en international juridisk bindende aftale, efter USA og Kina har indgået en historisk bilateral aftale om at skære kraftigt i deres CO2-udslip. Samtidigt kan miljøhensyn betyde økonomisk vækst.
24.09.2015 ∙ af TL
Foto: Der er meget store chancer for aftaler vedrørende samfund, strammere regler og højere omkostninger (Scanpix).

Fra slutningen af november samles verdens toppolitikere og ledere i forbindelse med FNs 21. klimakongres, der skal diskutere udfordringer i forbindelse med klimaforandringer.

Adrian King, global chef for bæredygtighedsservice hos KPMG International, giver tre punkter, som virksomheder skal være opmærksomme på inden topmødet.

  • Der er større chance for international aftale end nogensinde før. Der er afgivet håndslag fra flere politikere og ledere, som er parate til at underskrive en ’juridisk bindende’ aftale. USA og Kina har indgået aftale om at nedskære deres CO2-udslip markant.
  • Strammere regler og højere omkostninger. En (ny) aftale i Paris vil medføre flere krav og hårdere skatter ved udslip af drivhusgasser og generelle miljøhensyn. Virksomheder, som har CO2-venlige økonomier kan forvente innovation og nye markeder. De virksomheder, der integrerer de nye betingelser, kan ydermere forvente flere og mere loyale kunder.
  • Samfundet som helhed. Kunderne bliver i stigende grad opmærksomme på virksomheders påvirkning på miljø og mennesker. Hvis virksomheder ikke er bevidste omkring påvirkningen, kan det skade virksomhedens offentlig omdømme.

FNs COP21 bliver afholdt fra den 30. november frem til den 11. december i Paris.

Kilde: Erhvervmagasinet CSR