Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) har offentliggjort sin halvårlige analyse af den danske e-handel. Analysen, der dækker første halvår af 2015, viser tydeligt, at danskerne typisk køber varer fra kapitalstærke virksomheder med base i udlandet.

Virksomhederne skal have penge med hjemmefra

Forklaringen på det kan ifølge FDIH være, at Zalando har et rekordhøjt markedsføringsbudget sammenlignet med andre online butikker. Derudover spiller rabatter og tilbud en afgørende rolle samt muligheden for gratis levering og fragt ved returnering.

LÆS OGSÅ: ”Ekspert: Webshops skal omstille sig på tre områder”

”Hvis man tager kundekasketten på, vil man have gratis fragt og retur, og det er en hård konkurrence for de små virksomheder. Det er de store virksomheder, der kommer til at dominere, fordi de har musklerne og kapitalen til det,” siger Henrik Theil, kommunikationschef fra FDIH til Fashion Forum.

EU fjerner begrænsningerne

De små danske virksomheder har ikke samme økonomiske muligheder for at lave store rabatter og vilde tilbud som de store udenlandske markedsledere.

”Inden for EU har du ingen begrænsninger på at bestille ting. Danskerne orientere sig internationalt i dag, da der er meget større mulighed for at få tilbud der,” siger Henrik Theil.

LÆS OGSÅ: ”Hver fjerde dansker vil ikke betale fragt”

De danske forbrugere er tilbudsjægere, hvad end det omhandler køb i en fysisk eller en online butik.

Henrik Theil siger, at hvis man kan købe en vare billigere fra udlandet, er tendensen at man køber den der i stedet for at støtte de små danske e-handelsbutikker. Manglende kundeloyalitet spiller derved en afgørende rolle i danskernes e-handelsvaner.