Sainsbury’s indtager Kina i samarbejde med Alibaba

Den britiske supermarkedskæde går ind på det kinesiske marked i et samarbejde med Alibabas Tmall onlineplatform efter at have sonderet markedet i fem år.
15.09.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Britiske Sainsbury's går nu aktivt ind på det kinesiske marked på onlineportalen Tmall ejet af Alibaba (Tmall).

Med trækket satser Sainsbury på websalg i stedet for på fysiske butikker på det potentielt meget indbringende kinesiske marked.

Det er fem år siden, at Sainsbury’s begyndte at undersøge, hvordan supermarkedskæden kunne gå ind på det kinesiske marked. Nu er lanceringen altså sket ved at indgå partnerskab med onlinegiganten Alibaba. Det skriver RetailWeek.

Dermed tyder det ikke på, at Sainsbury’s vil åbne fysiske forretninger, men derimod satse på det voksende marked for onlinekøb af købmandsvarer i Kina, der forventes at vokse femdobbelt til 1.186 milliarder kroner frem mod 2020.

LÆS OGSÅ: ”Alibaba ansætter chef for den globale vækst”

Tilliden til udsigterne for den kinesiske økonomi har dog på det seneste lidt et knæk, da der er en stigende frygt for, at væksten går langsommere end forventet. Samtidigt har de kinesiske forbrugere et voksende fokus på varers oprindelse efter en række madskandaler i landet.

For nu sælger Sainsbury’s blandt andet mælk produceret i Storbritannien sammen med forskellige slags te, kaffe og kager. Alt sammen sælges på Tmall, der er ejet af Alibaba.

LÆS OGSÅ: ”Alibaba tager endnu en bid af det amerikanske marked”

Ifølge Sainsbury’s er det for tidligt sige, hvordan lanceringen forløber, men den britiske kæde forventer at have foreløbige resultater inden længe.

Alibaba Group Holding Limited er en kinesisk onlineforhandler, der blev stiftet i 1999. Siden er virksomheden vokset stødt, og ifølge Forbes havde Alibaba i august 2015 en aktiemarkedsværdi på 1.522 milliarder kroner.

Kilde: RetailWeek og Forbes