ECCO bruger arkiverne i udviklingen af sko

Designer Niki Tæstensen har kigget i arkiverne i forbindelse med udviklingen af den nye sko ECCO Soft 7, der allerede meldes tæt på udsolgt på store markeder som Kina og USA.
27.08.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Det går godt med salget af skoen ECCO Soft 7, som blandt andet Niki Tæstensen (t.h.) har designet (Ecco).

Det verdensomspændende skomærke ECCO udsendte for en lille måneds tid siden sin nyeste sneaker model, ECCO Soft 7, der er blevet til i et samarbejde mellem de to skodesignere Niki Tæstensen og Ejnar Truelsen.

”Vi kunne tænke os at lave noget nyt, og så kom vi frem til, at der ikke var nogen grund til at lave noget nyt. Vi fandt inspiration i arkiverne fra 1980’erne, og så fremlagde vi det på en anderledes måde, så det passer til nutidens globale verden,” siger Niki Tæstensen, Head of Concept Lab og designer, til Fashion Forum.

Nye idéer skal gå i tråd med firmaets DNA

Det danske firma med hovedsæde i Tønder er kendt for sine sko med høj komfort og gode materialer. Derfor lå det designerne meget på sinde, at den nutidige sko skulle bære præg af fortiden.

”Man føler et stort ansvar, når der ligger så meget historie bag. Derfor kan man godt have nye idéer, men det skal gå i tråd med firmaets DNA, som både jeg og Ejnar Truelsen har stor respekt for efter henholdsvis 19 og 44 år i firmaet,” forklarer Niki Tæstensen.

LÆS OGSÅ: ”Kinesiske ekspedienter giver større omsætning i danske butikker”

Efter en måned går salget også forrygende hos både nuværende og nye forbrugere, oplyser ECCO. Skoartiklerne er tæt på at være udsolgt på flere markeder; herunder Tyskland, Norge, USA, Kina og flere.

Samtidig er der også en stor interesse i Danmark, og man er på nuværende tidspunkt ved at fylde lageret op igen.

LÆS OGSÅ: ”Tøjbutikker skal udfordre e-handel på service”

ECCO udsender til november en ny kollektion, ECCO Intrinsic, hvor Niki Tæstensen også har stået bag designet. Kollektionen vil blive solgt online og i udvalgte forretninger.

Den familieejede virksomhed har mere end 19.500 medarbejdere på verdensplan, og skomærket sælges i 88 lande.