I 2014 kunne både guldsmede, juvelerer, smykke- og urproducenter pynte sig med flotte regnskaber. Hele 69 procent kom ud med overskud, mens andelen af virksomheder med en solid økonomi fortsat er på vej op. Det er nogle af konklusionerne i Deloittes analyse af den danske modebranche.

”Det er ekstremt glædeligt, at smykkebranchen er i bedring efter nogle hårde år. Fire ud af ti virksomheder havde et afkast af den investerede kapital på over 10 procent i 2014, hvilket er en klar forbedring fra forrige år,” siger Morten Steinmetz, partner og modeekspert i Deloitte.

LÆS OGSÅ: ”Tøj, sko og smykker stod for flest webhandler i juni”

På trods af at branchen generelt viser sundhedstegn, er der dog stadig mange virksomheder, der kæmper for at overleve.

”Selv om det generelt går godt i branchen, er der blevet større forskel mellem toppen og bunden. De gode klarer sig ganske enkelt bedre, mens de dårlige klarer sig dårligere, faktisk så dårligt, at hver tiende virksomhed i dag er i fare for at gå konkurs,” siger Morten Steinmetz.

LÆS OGSÅ: ”Pandora rangerer blandt verdens bedste luksusbrand”

Han peger på, at producenterne bør udvide deres tilstedeværelse på nettet.

”Internettet er en oplagt salgskanal for branchen, da både smykker og ure er lette at sælge online. De skal for eksempel ikke prøves på, som vi kender det med tøj og sko. Hvis producenterne kan få logistikken ved en webshop op at stå og tilbyde god kundeservice online, har branchen et kæmpe vækstpotentiale foran sig,” siger Morten Steinmetz.