Designer Lisbeth Skov Sinnerup startede sit mærke Créton tilbage i 1996, hvor hun samtidigt begyndte at have stand på modemessen i København – et fænomen, der efter hendes mening har ændret sig over årene.

”Messer var anderledes dengang, og det samme var indstillingen. Folk hygger sig stadig ved at gå ud at spise, men der er kommet en stor seriøsitet omkring modeugen. Krisen i 2007 blev et vendepunkt, fordi beslutningerne på messen blev enormt vigtige for alle parter rent økonomisk,” siger Lisbeth Skov Sinnerup til Fashion Forum.

Væk med konebutikkerne

Lisbeth Skov Sinnerup mener, at den økonomiske krise fik luget ud i de såkaldte konebutikker, som der fandtes en del af tilbage i 2007.

”Mange åbnede førhen butikker uden at vide meget om branchen, og det betød, at nogle kunder ikke kunne betale penge til os producenter, fordi pengepungen var tom. Og mange af dem, der poppede op, forsvandt så også igen under krisen,” siger hun.

Det er i Silkeborg, at designeren skabte modemærket Créton, som er en casual linje med forskellige styles. Créton de Luxe bliver lanceret i efteråret og er en opstramning af Créton.

Butikkerne er blevet snusfornuftige

”Vi har igennem årene holdt fast i, at håndværket, hvor vi har egen konstruktør og selv laver mønstre, samt det, at vi har stor erfaring indenfor området, er noget, som kunderne værdsætter,” siger Lisbeth Skov Sinnerup.

”Vi får positiv kritik for vores produkter, som butikkerne tager godt imod. Og det er rart, at butikkerne er blevet bevidste om, hvad de køber. Jeg synes generelt, at modebranchen er blevet mere seriøs til den positive side, fordi folk tænker sig mere om, inden de køber,” siger Lisbeth Skov Sinnerup.

Créton går efter det nordiske marked

Firmaet Créton ejes af familievirksomheden Sinnerup, der har otte Sinnerup multibrandbutikker i Jylland og på Fyn samt én i Flensburg i Tyskland. I Danmark kan Créton findes i cirka 35 butikker, mens eksporten går til Finland, Island, Norge og Grønland.

”Udviklingen i markedet, og det at informationsstrømmen er mere intelligent, muliggør, at vi meget mere målrettet kan forfølge vores succeser. Créton kollektionerne er rettet mod det nordiske marked, og vi kan hele tiden optimere og zoome ind på, hvad kunderne efterspørger,” siger hun.

Créton har en messestand på CIFF i Bella Center, og designeren er positiv om modeugen, når det handler om salget af de nye kollektioner.