Luksusmærker angriber kopivarer på nettet

Der sælges for store summer af kopivarer online, og det vil mærker som Louis Vuitton og Gucci ikke finde sig i. Derfor går de nu målrettet efter hjemmesider med salg af kopivarer.
31.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Det bliver efterhånden sværere og sværere at genkende en ægte Louis Vuitton-taske fra en kopi (Scanpix).

En ny generation af forbrugere bruger store summer online på luksusvarer, og det har kriminelle kopister fået øjnene op for. Derfor går luksusmærkerne nu til modangreb for at minimere de økonomiske tab, som løber op i milliarder. Det skriver Business of Fashion.

LÆS OGSÅ: “Kopivarer koster EU 196 milliarder kroner årligt”

Gucci-ejeren Kering har sagsøgt Kinas største virksomhed inden for e-handel, Alibaba, for at facilitere salget af kopiprodukter. Samtidig bruger håndtaskemærket Mulberry Group Plc sammen med andre teknologi til at fjerne links til websteder, der sælger forfalskninger.

Fra billige til tro kopier

Ni ud af 10 mistænkelige links kommer fra de sociale medier, oplyser franske Data & Data, der arbejder imod online-kopier og servicerer omtrent 30 luksusmærker.

Tidligere kunne kunder relativt nemt spotte kopier, fordi prisen var for god til at være sand. Men kopisterne producerer nu bedre kvalitetskopier og opkræver mere. Det narrer kunderne og udgør en større risiko for omdømmet af de ægte producenter.

LÆS OGSÅ: ”Kopivarer snyder de fleste: Ny rapport afdækker tallene”

”En Louis Vuitton håndtaske til 50 dollars (338 kroner) plejede at være eksemplet på forfalskede varer. I de sidste par år har kopister indset, at de kan tjene tusindvis af dollars per enhed ved at producere varer, der kommer tæt på en Mulberry taske,” siger Louise Nash, ledende partner i advokatfirmaet Covington & Burling LLP i London

Kunder bruger store summer på nettet

Det europæiske konsulentfirma Frontier Economics forudser, at de økonomiske tab som følge af kopivarer kan løbe op i hele 552 milliarder kroner i 2015. Derfor skal luksusmærkerne være opmærksomme på forbrugernes købsmønstre.

LÆS OGSÅ: ”Richemont vinder over kopisider i højesteret”

“Internettet er blevet et sted, hvor folk vil købe ure til 5.000 pund (53.000 kroner) og håndtasker til 2.000 pund (21.000 kroner). Udfordringen på internettet er, at det er meget svært for forbrugeren at vide, om de køber den ægte vare,” siger Charlie Abrahams, vicedirektør for salg hos teknologiudbyderen MarkMonitor, der hjælper mærker med at beskytte sig i den digitale verden.

Kilde: Business of Fashion