Konkurrencemyndighed undersøger luksus-fusion

Da Yoox og Net-a-Porter fusionerede gav det de to tidligere konkurrenter massive fordele. Nu undersøger britiske myndigheder, hvad sammenlægningen betyder for markedet.
24.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Luksusgiganterne Yoox og Net-a-Porter havde en samlet omsætning på 10 millarder kroner i 2014 (Scanpix).

Den britiske konkurrence- og markedsmyndighed CMA har valgt at undersøge sammenlægningen af de to luksusgiganter Yoox og Net-a-Porter, der fusionerede i foråret.

CMA udtaler, at kombinationen af de to e-commerce giganter kan føre til ”substantiel mindskning af konkurrence” på markedet. Det skriver Fashion United.

LÆS OGSÅ: ”Fusion kan give Yoox og Net-a-Porter massive fordele” 

Netop konkurrencefordele var noget, analytikere lagde vægt på, da virksomhederne valgte at slå sig sammen, fordi de to hver især har været dominerende på markedet, og derfor nu står til at blive den største spiller indenfor online luksusmode.

LÆS OGSÅ: “Det digitale luksusmarked vil nå tredoblede vækstrater i 2025”

Også herhjemme i Danmark er store virksomheder underlagt fusionskontrol. Det betyder, at konkurrence- og forbrugerstyrelsen skal godkende en fusion, hvis mindst to af parterne har en årlig omsætning i Danmark på mindst 100 millioner kroner, og den fusionerede virksomhed har en samlet årlig omsætning på 900 millioner kroner.

De britiske myndigheder vil beslutte, om man bør foretage sig yderligere undersøgelser i sagen den 7. september i år.

Kilde: Fashion United