I hælene på den meget populære herremodeuge i London, som hedder London Collections, har New York også valgt at lancere egen modeuge for herrer. New York Times’ moderedaktør og -kritiker Vanessa Friedman har svært ved at se fordelene. Det amerikanske moderåd Council of Fashion Designers of America (CFDA), som står bag det nye initiativ, konstaterer derimod, at det er det eneste rigtige at gøre.

”Modeugen sigter efter at tiltrække de amerikanske designere, som nu afholder deres shows i udlandet samt at udnytte det nuværende salgsboom herretøj,” skriver Ray A. Smith i en anmeldelse af modeugen for The Wall Street Journal.

Ray A. Smiths dom lyder, at herremodeugen i New York har manglet noget af den samme glamour som damernes besidder. Til gengæld har det været bedre organiseret og haft mindre forsinkelser.

Formålet med at afholde en selvstændig modeuge for mænd i New York er at rumme de amerikanske designere, for hvem det indtil nu har været en ulempe først at vise kollektionerne frem i september – måneder efter, mange forhandlere har gennemført alle deres indkøb. Det skriver The Wall Street Journal.

Brug for endnu en modeuge?

Vanessa Friedman har været mindre begejstret. Forud for, modeugen fandt sted, satte hun spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er nødvendigt med endnu en modeuge.

”Mændenes modeuge vil gå fra den 13. til den 16. juli og dermed følge direkte efter de eksisterende herremodeuger i London, Milano og Paris samt couture fra den 5. til den 10. juli. På den måde bliver herremodesæsonen næsten ligeså tidskrævende som kvindernes og spiser sig et godt stykke ind på alles sommer,” skrev Vanessa Friedman i The New York Times.

Efteraber London

Vanessa Friedman har også kritiseret modeugen for at være præget af en ‘også-mig-attitude’ efter Londons store succes med sin herremodeuge. Hun giver udtryk for bekymring for, om det er for meget at bede om af den internationale presse og indkøberne, at de skal tage en ekstra tur til USA i juli måned.

Hun afslutter den skeptiske artikel med at stille spørgsmålet, om det kan passe, at svaret på, hvad der er nyt, virkelig er ”mere af det samme” – nemlig endnu en modeuge i en i forvejen efterhånden tætpakket kalender for indkøbere og modemedier.