Tøj, sko og smykker stod for flest webhandler i juni

Endnu en gang ligger modebranchen i toppen af e-handelsanalyse foretaget af Foreningen for Danske Internethandel (FDIH).
14.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Ved en femtedel af alle e-handler i årets første sommermåned blev der lagt tøj, sko eller smykker i den online indkøbskurv (Scanpix).

I juni har danskerne samlet set handlet 11,2 millioner gange på internettet med et estimeret forbrug på 7,4 milliarder kroner. Varekategorien ”Tøj, sko og smykker” udgjorde flest af handlerne – nemlig 20 procent.

Det overrasker ikke Henrik Theil, der er kommunikationschef i FDIH:

”Tøj har hele tiden været en topscorer i e-handel, og der må vi bare sige, at den bliver ved med at holde sin førsteplads. Det passer med det billede, vi har set igennem det seneste år, og det billede, vi ser i resten af EU: at beklædningsdelen er det, der sælger allerbedst på nettet,” fortæller han til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Sådan udnytter du den stigende e-handel”

Ifølge Henrik Theil finder man en del af grunden til, at tøj hitter på nettet, hos den kundegruppe, der benytter sig af online shopping:

”Dem, der handler meget på nettet, er blandt andet børnefamilier, og børn skifter tøj rigtig ofte. Derudover er det for det meste kvinderne, der står for indkøb af børnetøj, og når mor alligevel kigger på børnetøj, så falder der også noget af til hende selv. Det er ikke noget, vi har lavet dybere undersøgelser omkring, men vi kan drage en parallel mellem kvinder, tøj og internettet,” fortæller han til Fashion Forum.

LÆS OGSÅ: ”Minister præsenterer eksportplan for e-handel”

Foreningen for Dansk Internethandel er en interesseorganisation for virksomheder, der bruger internettet og andre digitale platforme i deres forretning.