Vildledende markedsføring kan koste dyrt i bøder
I sidste uge fik en sag om vildledende markedsføring og misvisende priser på bikinier omtale i dagspressen med fokus på forbrugerne. Men ud over vrede kunder, kan sådan nogle vildledninger medføre store bøder, fortæller forbrugerombudsmanden.I sidste uge bragte Metroxpress en artikel om falsk markedsføring og vildledende prissætning i forbindelse med web-butikken FashionBikini.dk.
Angiveligt skulle stifterne bag hjemmesiden have opgivet forkerte oplysninger vedrørende bikiniernes produktionsforhold og ifølge artiklen skulle de også have erkendt at priser og informationer var misvisende.
Fashion Forum har talt med Eva Sjøgren, som er specialkonsulent ved Forbrugerombudsmanden, for at høre, hvilke konsekvenser denne type overtrædelser kan føre med sig.
”Skriver man noget, der er forkert, eller som vildleder forbrugeren, er der tale om vildledende markedsføring, og det kan medføre bødestraf. Bøden udregnes med udgangspunkt i den avance, man har opnået. Hvis der ikke kan føres bevis for den opnåede avance, udregnes bøden med udgangspunkt i de omkostninger, man måtte have haft til den vildledendemarkedsføring,” siger Eva Sjøgren.
Der gælder også særlige regler, som man skal være opmærksom på, når man oplyser en førpris – også hvis det er et åbningstilbud.
”Angiver man en førpris, skal prisen have været gældende i en længere periode umiddelbart før markedsføringen, og det er som udgangspunkt mindst seks uger. Det er tilladt at lave et introduktionstilbud, hvor man godt må angive en førpris, hvis produktet bliver eller har været solgt til førprisen i andre butikker, der hører til samme kæde. Det er også tilladt at angive en førpris, hvis man efter introduktionsperioden sælger varen til førprisen,” siger Eva Sjøgren.
Metroxpress’ artikel om Fashionbikini.dk blev publiceret mandag den 6. juni og kan læses på deres hjemmeside ved at klikke her.