Paris’ borgmester støtter moden yderligere

Anne Hidalgo meldte i foråret ud, hun vil støtte den franske hovedstads modesektor med 448 millioner kroner (60 millioner euro). Nu lover hun at give moden yderligere opbakning i løbet af sin femårige embedsperiode.
10.07.2015 ∙ af Angela Brink
Foto: Anne Hidalgo er socialistisk borgmester i Paris (Wikicommons).

Det er som om, der er opstået en distance mellem modebranchen, forbrugerne og det politiske system. Det mener borgmesteren i den franske hovedstad, Paris, Anne Hidalgo. Men den distance skal gøres mindre, mener hun.

“Selvom forskellige politikere deltager ved modeshows, er det som om, de er drevet af deres personlige interesse og ikke af et ønske om at bidrage til noget af national interesse. Institutionerne har ikke været gearede til at være modens partner,” siger hun.

Slår dørene til offentlige bygninger op

Konkret vil borgmesteren råde bod på det ved at åbne byens rådhus såvel som andre af byens institutioner for modebranchen for at støtte Paris’ modeuge, der er en af modebranchens mest betydningsfulde begivenheder.

“Det er ikke nok bare at sige, at Paris er modens hovedstad. I dag må offentlige institutioner spille en aktiv rolle i ikke alene at lave regler og tilsikre reglerne bliver overholdt. Vores rolle er også at støtte bevægelser i vores samfund, økonomiske bevægelser, sociale bevægelser, professionelle – især i en by som Paris,” siger Anne Hidalgo.

LÆS OGSÅ: “Paris investerer 425 millioner kroner i modebranchen”

En af de måder Hidalgo har planer om at støtte moden i byen, er ved under modeugen at lade Eiffel Tårnet lyse med teksten ‘La Mode aime Paris’ (Paris elsker mode, red.) i neonbogstaver. Og på den næstsidste dag i modeugen (den 6. oktober) vil borgmesteren være vært ved et storstilet aftenarrangement mellem designere, indkøbere og presse på Paris’ rådhus.

LÆS OGSÅ: ”New York øger støtten til sin mode- og tekstilsektor”

Borgmesteren siger også, at der er planer om at lancere en reklamekampagne, som vil bestå af plakater opstillede over hele byen såvel som i butikker og restauranter for at hjælpe med at involvere og mobilsere den bredere offentlighed endnu mere i modeugen. Dette vil blive suppleret med store udendørs skærme, hvorpå publikum kan se modeshows, ligesom man netop har kunne opleve det under modeugen i London.

“Jeg vil have hele byen til at vibrere til Paris’ modeuges rytme,” siger Anne Hidalgo.

Kilder: Womens Wear Daily, Fashionunited.com