Better Cotton Initiative runder 600 medlemmer

Organisationen Better Cotton Initiative, som har til formål at fremme bæredygtig bomuldsproduktion på globalt plan, vokser for tiden med 25 nye medlemmer månedligt.
08.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Vand er en global mangelvare, og Better Cotton Initiative lærer landmænd at bruge vandet optimalt (Scanpix).

Med prominente medlemmer såsom Bestseller, Lindex, Nike, Levi Strauss og H&M har organisationen Better Cotton Initiative (BCI) en fremtrædende plads blandt aktører, der kæmper for mere bæredygtigt landbrug. Og nu rammer organisationen endnu en milepæl.

”BCI-medlemskabet demonstrerer magten af samarbejde. 600 aktører fra en globalt spredt og kompleks forsyningskæde forenet i en fælles vision er helt unik og inspirerende. Sammen kan vi helt sikkert nå vores mål på 30 procent af bomuldsproduktionen som Better Cotton i 2020,” udtaler Ruchira Joshi, Programme Director for Demand i BCI, i en pressemeddelelse.

LÆS OGSÅ: Bedre bomuld i heftig vækst

Better Cotton skal gøres mainstream

BCI arbejder sammen med bomuldsfarmere for at promovere rimelige arbejdsvilkår og gøre Better Cotton til en mainstream råvåre. Better Cotton er produceret af farmere, der blandt andet bruger vand effektivt, tager hensyn til jorden ved at bruge så få kemikalier som muligt, og hvor kvaliteten af bomuldsfibrene er vigtige.

De nye medlemmer tæller blandt andet G-Star RAW C.V., Thomas Pink Ltd., HEMA B.V and Cone Denim, og BCI håber på at runde 700 medlemmer ved udgangen af 2015. Dermed er organisationen vokset med 50 procent nye medlemmer hvert år siden 2011.

Better Cotton Initiative blev etableret som selvstændig organisation i 2009 og den første Better Cotton-høst fandt sted 2010-11. I 2011 valgte Bestseller at træde ind i Better Cotton Initiative.

LÆS OGSÅ: Bestseller vil bruge bæredygtigt bomuld

Læs mere på organisationens hjemmeside her.