De kvindelige modeller indtager mændenes modeuge
Under mændenes modeuge i London havde flere modehuse mikset deres herrekollektioner med deres dame resort kollektioner.Der var bemærkelsesværdigt mange kvindelige modeller på podiet, da Londons herremodeuge i sidste uge fandt sted. Flere har bidt mærke i fænomenet, og The Business of Fashion har spurgt forskellige eksperter om en forklaring, på hvorfor vi ser så meget dametøj under en modeuge for herretøj.
Andrea Panconesi, som er stifter og administrerende direktør for high end webbutikken Luisa Via Roma, siger, at de kønsmixede shows kan skyldes muligheden for at sælge først.
”Jeg ville gerne tale om om sociale emner vedrørende køn, men i virkeligheden er det spørgsmål om marketing. Forhandlere og og producenter har brug for at sælge først – De, som sælger først, sælger dobbelt så meget. Ved at vise dametøjet frem på samme tid som herrenes , er det muligt fremskynde produktion og salg helt frem til juli i stedet for september, hvor kvindernes kollektioner som regel bliver vist,” siger Andrea Panconessi til The Business of Fashion.
LÆS OGSÅ:”London lancerer ny modeuge for præ-kollektionerne”
Indkøbsdirektøren fra onlinebutikken Mytheresa.com Justin O’Shea mener, at der er en grund – foruden den kommercielle – til, hvorfor vi i stigende grad ser de kønsmixede shows.
”Jeg tror, at det er en måde for designere til at styrke deres brand-identitet. Har du begge køn gående ned ad podiet, som om de begge kommer ud af samme tidslomme, styrker du dit budskab,” siger Justin O’Shea.
Alexander Fury, der er moderedaktør hos The Independent tilføjer, at det også er en mulighed for at vise dét tøj frem på en podie, som ellers aldrig ville komme på et show. Til gengæld er han ikke sikker på at designerne formår at vise et vellykket mix. Han fremhæver Burberrys show som et eksempel, hvor herretøjet og dametøjet så akavet ud ved siden af hinanden, mens Pradas mix var perfekt synkroniseret.
Han afslutter med at pointere at han opfatter de kønsmixede kollektioner som værende distraherende, eftersom at pressen er kommet til herrenes modeuge for at se – ja – herremode.
Kilde: The Business of Fashion