Rapport viser, at købere lider af udsalgstræthed

Købere er blevet så vant til udsalg året rundt, at de sjældent køber en vare til fuld pris. Det viser en britisk undersøgelse, som butikscenterkæden Hammerson har lavet sammen med et analyseinstitut.
06.07.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Løbende udsalg startede under den økonomiske krise, men er ikke stoppet siden (Scanpix).

Under den økonomiske krise optrappede forhandlere mængden af udsalg for at tiltrække de økonomisk trængte forbrugere, men tendensen er fortsat efter det økonomiske opsving. Det viser en undersøgelse bygget på 2.000 britiske forbrugere, skriver Drapers.

Dette betyder, at især de yngre forbrugere køber hos en bredere vifte af forhandlere, end de gjorde før recessionen. Samtidig betyder den teknologiske udvikling, at forbrugerne er blevet bedre til at sammenligne priser.

Mere krævende købere

Administrerende direktør for indkøbscenterkæden Hammerson, der har været med til at lave undersøgelsen, udtaler, at forbrugerne føler sig forvirrede af mængden af tilbud.

”Det handler om timingen af tilbud og salgsfremmende aktiviteter. Fremadrettet skal disse være mere målrettede,” siger David Atkins.

Hele 84 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarede, at de vil fortsætte med at lede efter de bedste tilbud, hvor halvdelen af den oprindelige pris er mest effektive form for reklame.

Undersøgelsen viser også, at køberne er blevet mere krævende i forhold til leveringstid. Således er kun en fjerdedel villige til at vente én dag på en vare.

Kilde: Drapers