Dansk netbutik blev smidt af Google efter køb af fuplinks

Det kostede den danske netbutik Trendhim.dk dyrt, da Google opdagede, at de havde købt fuplinks for at fremstå mere populær. For Google fratog dem deres synlighed og det betød flere hundrede tusinder i mistet salg.
01.07.2015 ∙ af CAK
Foto: Det kan koste dyrt, hvis man køber fuplinks for at fremstår mere populær i Google - det har danske Trendhim.dk lært på den hårde måde (Scanpix).

Hver dag bruger verdens internethandlende søgemaskiner som Google til at finde frem til lige præcis dét produkt eller dét tilbud, de søger. Det er derfor uhyre vigtigt at man som netbutik er synlig overfor søgemaskinens robotter, så disse korrekt kan placere virksomheden i kundernes søgeresultater. Derudover vil man i takt med at flere klikker ind på netbutikkens hjemmeside også rangere op i søgeresultaterne – og her har en dansk virksomhed været lidt for ivrig. Det skriver Børsen.

LÆS OGSÅ: “Firmaer er uforberedte på Google-ændringer”

For Trendhim.dk købte for nogle år siden en række fuplinks, der ledte ind til netbutikken og gav kunstig popularitet for øge synligheden. Det blev dog opdaget af Google i slutningen af sidste år, og som straf blev Trendhim smidt ud af søgemaskinen i et halvt år. Kunder har derfor ikke været i stand til at finde netbutikken, og ifølge Trendhim.dk har det været en dyr lærestreg, der har kostet omkring 300.000 kroner i tabt omsætning.

Google rydder løbende op i søgemaskinens mange fuplinks.

Kilde: Børsen, onlinesynlighed.dk