CEO Talks: Anne Charlotte Lembye fra Lukou Sourcing

Administrerende direktør Anne Charlotte Lembye har på otte år opbygget produktionsvirksomheden Lukou Sourcing, som i dag tæller 18 ansatte i Kina og har dansk kontor i Kødbyen på Vesterbro.
26.06.2015 ∙ af JKGF
Foto: Anne-Charlotte Lembye bor i Danmark, men rejser til Shanghai hver anden måned for at overse tøjproduktionen, som hun leverer til flere kendte danske mærker (Lukou Sourcing).

Sourcing, konstruktion, graduering, swatches, salgsprøver, produktion, kvalitetskontrol er alle uundværlige dele af modebranchen. Ikke desto mindre er det sjældent, at vi sætter fokus på det hårde og komplicerede logistikarbejde, der ligger bag mærkernes kollektioner.

Anne Charlotte Lembye er stifter, ejer og administrerende direktør af Lukou Sourcing, som får produceret tøj for flere kendte, danske mærker. Fashion Forum fik en snak med den travle direktør om arbejdet bag kulisserne på den glamourøse modeverden.

Kan du fortælle lidt om din egen baggrund?

”Jeg er jo meget atypisk for selve modebranchen. Jeg er uddannet indenfor shipping hos Mærsk og var udstationeret i England og Kina fra 2000 til 2007. I Kina fik jeg fornemmelse for køb og salg fra vores shipping offices, og samtidig gik det op for mig, at det var enormt svært at finde tøj i vestlige størrelser i Shanghai. Der er jo masser af vesterlændinge, der bor og arbejder i Kina, så i 2007 åbnede jeg en dansk tøjbutik i Shanghai, som hed CPH. Og det var begyndelsen på mit arbejde i tøjbranchen.

Samme år lancerede jeg tøjmærket This Is Who I Am sammen med Tilde Hindsgaul og lavede den første samplekollektion til Lukou Sourcing.”

Hvad har været dine største udfordringer forbundet med at drive Lukou Sourcing?

”I opstarten var det kapital. Vi startede i 2007 og krisen ramte i 2008. Som ny virksomhed tør leverandørerne ikke at give dig kredit, så jeg måtte selv lægge ud. Ved reklamationer var der ikke penge til at dække tab og jeg måtte sælge en masse ejendele for at kunne overleve, indtil forholdet med mine leverandører var bygget godt op.

En anden udfordring var, at jeg var helt ny i tøjbranchen. Jeg forstod meget om forretning, men jeg ved tusind gange mere nu om tøj, end jeg gjorde, dengang jeg startede. Derfor skyndte jeg mig at samle et hold med kinesiske piger, som kendte til branchen, og efter et år sad vi fire piger og arbejdede med produktion. Folk i branchen begyndte at høre om en, og spurgte efter tøjprøver. Så jeg lukkede butikken og flyttede efter to år tilbage til Danmark for at udvide produktionsvirksomheden.”

Hvad lægger du vægt på i dit lederskab?

”Når man har kinesiske ansatte, hører man konstant, at de skal ‘micro manages’. Man skal uddelegere specifikke opgaver og hele tiden holde øje med, at de gør det rigtigt. Men jeg har kørt en mere vestlig ledelsesstil. Jeg uddelegerer opgaver og stoler på, at de gør det rigtigt. Det kan godt være svært at bo i Danmark og stadig føle, at man har fingeren på pulsen med, hvad der foregår på kontoret i Kina. Men jeg har måttet lære at kunne slippe kontrollen. I vores branche er der ildebrande hver dag, og det er vigtigt at vurdere, hvilke der er op til mig at slukke, og hvilke mine ansatte selv kan håndtere.”

Men er det ikke stik imod, hvad vi lærer på kulturforståelseskurser i forhold til at arbejde med Kina?

Det er heller ikke noget, der kommer af sig selv, og vi har svært ved at finde ansatte. Kinesiske ansatte er vant til at håndtere en lille bitte del af arbejdsprocessen, mens mine piger får ansvaret for deres egne kunder og håndterer alle led i processen – inklusive korrespondance. Når vi finder en person, som kan håndtere stort ansvar, så beholder vi dem, fordi det kræver en særlig mentalitet herude. Hvis de vil have mere ansvar, så får de det, men mange kan ikke klare det efter et par uger.

Hvad er dit vigtigste holdepunkt som leder?

”Det er for det første at vækste organisk. Det er vigtigt for os ikke at tage alle ind som kunde. Kunden og Lukou Sourcing skal være rette for hinanden og være i stand til at møde hinandens forventninger. Det er sådan, vi har sikret konstant vækst – også igennem krisen.

Det andet, men lige så vigtige punkt er, at man skal huske at fejre succeserne. Vi skiber mellem 30.000 og 40.000 stykker tøj ud om måneden, og man skal ikke altid regne med et tak, når forløbet har været gnidningsfrit. Man hører selvfølgelig for det, når det går galt, og det er en hektisk hverdag i Shanghai. Derfor er det vigtigt for mig, at vi roser hinanden, klapper os selv på skulderen og husker at fejre, når det går godt.”

Anne-Charlotte Lembye  er bosat i København, men rejser til Shanghai hver anden måned for at overse Lukou Sourcings tøjproduktion.