Detailhandlen optimerer ikke Ramadanens salgspotentiale
Selvom afslutningen på den muslimske fastemåned, Ramadanen, fejres med ligeså stor fest og gaveregn som julen, formår detailhandlen ikke at imødekome salgspotentalet på samme måde.Selvom julen reelt set er begrænset til december, er den danske detailhandel oftest ude måneder før med alskens markedsføringstiltag. Anderledes ser det dog ud, når landets omkring 250.0000 muslimer over den næste måned fejrer Ramadanen. For selvom den muslimske fastemåned og efterfølgende Eid-fest har et salgspotentiale på højde med julen forholder de danske butikker sig generelt stille. Det skriver Dansk Handelsblad.
LÆS OGSÅ: “Vestlige brands går i stigende grad ind i muslimsk mode”
Ifølge vidensudviklingschef fra Retail Institute of Scandinavia, Mette Skovgaard Frich, kan årsagen findes i en vis berøringsangst overfor emnet.
“Ligesom julen er det (red. Ramadanen) en lejlighed til at købe ekstra mad, lave særlige retter, klæde familien på i nyt tøj og give hinanden gaver. Desværre kunne noget tyde på, at der i de danske butikker kan være en berøringsangst overfor at lave en mere målrettet Ramadan-markedsføring, fordi man er bange for at støde visse ikke-muslimer,” siger Mette Skovgaard Frich til Dansk Handelsblad.
En af de vigtigste måneder i engelsk detail
Selvom Ramadanen ikke står særlig centralt i den danske detailhandel, er der skruet helt op for markedsføringen og servicenivauet i Storbritannien under ramadanen. For her står fastemåneden som en af landets største og vigtigste salgsperioder, og den stiger kun i takt med, at flere vestlige mærker lancerer specielle Ramadan-kollektioner. Sidste år steg den britiske omsætning med hele 43 procent under Ramadanen – og det er kun tallet fra muslimske turister, ikke fra britiske forbrugere, der fejrer den muslimske højtid.
Kilde: Retailnews, Fashionunited.