Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Stærk amerikansk dollar gør dansk mode dyrere

Fortsætter de høje dollarkurs, vil flere modevirksomheder være nødt til at hæve deres salgspriser, vurderer Dansk Mode & Textil.
Fortsætter de høje dollarkurs, vil flere modevirksomheder være nødt til at hæve deres salgspriser, vurderer Dansk Mode & Textil.

Dollarkursen er ganske vist faldet de seneste måneder. Men ser man på udviklingen i løbet af det forgangne år, er dollarkursen steget betragteligt. Det har gjort livet sværere for en lang række virksomheder i mode- og tekstilbranchen, da mange af dem foretager deres indkøb i dollars, og dermed kan de potentielt komme til at betale langt mere for varerne.

“Vi har igennem en længere periode hørt en række virksomheder i branchen fortælle om, hvordan det er blevet markant dyrere for dem at source fra Asien. Her afregner de i US dollars, og kursudviklingen har gjort det markant dyrere for dem at få produceret deres varer. Det udfordrer naturligvis deres konkurrenceevne betydeligt,” siger administrerende direktør i Dansk Mode & Textil Thomas Klausen.

Selv de store firmaer er ramt

Thomas Klausen henviser samtidig til prognoser fra Handelsbanken, som vurderer, at dollarkursen vil komme på niveau med eurokursen inden for de kommende seks måneder, hvilket indikerer, at virksomhedernes trængsler langt fra er ovre.

Hidtil har denne udvikling primært ramt de små og mellemstore virksomheder, som der er klart flest af i den danske mode- og tekstilbranche. Men i forbindelse med H&M’s seneste kvartalsmeddelelse lød det fra den svenske modegigant, at også de ville blive påvirket af dollarkursen, skriver dmogt.dk.

Flere overvejer prisstigninger

Indtil videre har de fleste virksomheder ikke hævet salgspriserne som følge af de stigende udgifter. Men på grund af den vedvarende høje dollarkurs, kan der snart blive lavet om på det.

“Jeg har efterhånden talt med en hel del virksomheder, som kraftigt overvejer at hæve deres salgspriser for at modsvare den prisstigning, som de hidtil selv har måttet sluge. Hvis virksomhederne hæver deres priser, bliver det dyrere for de detailhandlende at købe ind, og det kan i sidste ende betyde, at de også må hæve deres udsalgspriser, hvilket giver forbrugerne højere priser. Noget som vi eksempelvis har set i elektronikbranchen,” siger Thomas Klausen.

Kilde: dmogt.dk