Vestlige brands går i stigende grad ind i muslimsk mode
Efter flere års tøven er flere af de større vestlige modebrands begyndt at se vækstmulighederne i at designe kollektioner specielt til de kvindelige muslimske forbrugere.Muslimsk mode har i mange år været et noget overset område set fra de vestlige modebrands perspektiv. Men nu ser den tendens ud til at vende, for med et samlet tøjforbrug på 1,7 billioner kroner i 2013, står de arabiske lande som arvtager af 11,9 procent af verdens samlede tøjforbrug. Der er derfor en stærk købekraft i de arabiske lande, og den vækstmulighed er den vestlige modebranche begyndt at få øjnene op for. Det skriver Fashionunited.
LÆS OGSÅ: “Nu får de arabiske lande deres egen modeuge”
Sidste år lancerede både det franske luksushus Hermès, New Yorker-ikonet DKNY og highstreet-mærket Dorothy Perkins kollektioner, der var målrettet muslimske kvinder og festlighederne omkring Eid Al Fitr. Og i år går amerikanske Tommy Hilfiger og spanske Mango i deres fodspor med større capsule-kollektioner, der blandt andet indeholder vidde bukser og alternativer til de traditionelle klædedrager abayas og chadors.
Både Tommy Hilfigers og Mangos kollektioner vil udelukkende blive solgt i de arabiske lande inden Ramadanen begynder den 18. juni.
Kilde: Fashionunited.