Internationale premium brands valfarter til Sydafrika

En stigende middelklasse og øgede indkomstrater har gjort Sydafrika til en højt prioriteret destination blandt internationale luksus- og ’mid-market’-mærker.
03.06.2015 ∙ af CAK
Foto: Standton City-centeret i Sydafrikas største by, Johannesburg, har åbnet en ny indendørs promenade, der skal slukke tørsten for de luksushungrende sydafrikanere (wikipedia).

For lidt over en måned siden åbnede Sandton City-centeret i Johannesburg for deres såkaldt Diamond Walk promenade. Formålet var at skabe et området, der udelukkende var målrettet de store, internationale modehuse – og den strategi er i den grad blevet indfriet. For siden indvielsen den 30. april har mastodonter som Prada, Burburry, Louis Vuitton og Gucci slået rødder i centeret – og flere af dem forventer at udvide deres virke med enten flere kvadratmeter eller produkter. Det skriver Fibre2Fashion.

LÆS OGSÅ: “Forretningsstrategi fører til Day Birger et Mikkelsen-ekspansion”

Udover Sandton City har også Menlyn Park-centeret i byen Pretoria åbnet op for en ny afdeling, der huser internationale ‘mid-market’ premium-mærker som Superdry, C-squeared og Palladium. Derudover forventes flere centre at åbne eller udvide for at imødekomme efterspørgslen fra folket og interessen fra de udenlandske mærker.

LÆS OGSÅ: “Luksus e-handel stiger eksplosivt i Indien”

For i takt med at Sydafrikas rigeste bliver rigere, er også middelklassen begyndt at følge med. Over de sidste par år er middelklassens indkomstrater steget og kombineret med en relativ lav inflation har privatforbruget på designertøj også oplevet et markant opsving.

Kilde: Fibre2Fashion.