Svenske brands lærer producenter om bæredygtighed

Sammen med en vandmiljøorganisation har virksomhederne uddannet indiske fabriksarbejdere og -ledere i at mindske brugen af vand og kemikalier i produktionen. Projektet har givet positive resultater og udvides derfor til en række andre lande.
29.05.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Pilotprojektet startede i Indien og udvider nu til en række andre lande i Asien og Afrika (Scanpix).

28 svenske tekstil- og lædervirksomheder har i samarbejde med vandmiljøorganisationen Stockholm International Water Institute (SIWI) haft så meget succes med et pilotprojekt i Indien, at de udvider det til flere asiatiske og afrikanske lande, skriver SIWI på sin hjemmeside. Heriblandt Bangladesh, Kina, Etiopien og Tyrkiet.

Baner vejen for langsigtede ændringer

Initiativet er døbt ‘Sweden Textile Water Initiative’ og har lært 14.000 indiske fabriksarbejdere og underleverandører i tekstil- og beklædingssektoren, hvordan de mindsker deres vand- energi- og kemikalieforbrug. Det har resulteret i en besparelse på 284 millioner liter vand og 402 tons kemikalier årligt på de 40 fabrikker, der deltog i pilotprojektet.

”Det hele handler om at sprede viden og ændre attituder. Indenfor blot to år har vi uddannet mere end 14.000 fabriksledere- og medarbejdere. Det har banet vejen for langsigtede gevinster for både miljøet, virksomhederne, leverandører og den lokale befolkning,” fortæller Rami Abdelrahman, der er projektleder i SIWI.

Ifølge en undersøgelse foretaget af MCL Global findes der omkring 28.000 tekstilfabrikker i Indien.

Filippa K efterlyser opbakning fra endnu flere

Til trods for projektets succesfulde start mangler man stadig opbakning fra flere brands, mener Elin Larsson, der er leder af bæredygtighedsafdelingen hos Filippa K, som er en del af initiativet:

”Jo flere virksomheder, der engagerer sig, jo større bliver indflydelsen. Ideelt vil vi gerne have alle svenske tekstil- og lædervirksomheder til at implementere vores guidelines og hjælpe os med at udvikle dem yderligere,” fortæller hun på siwi.org.

Filippa K lancerede tidligere på året en række bæredygtige tiltag. Blandt andet konceptet Collect, der giver kunder mulighed for at aflevere deres brugte Filippa K-produkter til genbrug og få 15 procent rabat på næste køb.

I de kommende projekter vil man fortsætte med at uddanne leverandører og underleverandører. Desuden vil man involvere offentlige myndigheder for også i disse lag at forbedre evnen til at styre et bæredygtigt vandforbrug.

Kilde: siwi.org