Stop styringen af dine medarbejdere

Ingen har lyst til at blive overvåget og kontrolleret af sin chef. Og ingen har lyst til at være den chef, der gør det. Derfor har forfatter og konsulent i lederskab opstillet en række råd til, hvordan man undgår det.
20.05.2015 ∙ af Redaktionen
Foto: Overblik eller overvågning? Micromanagers kan sjældent kende forskel på de to ting (Scanpix).

Nogle chefer kan have svært ved at give slip på deres arbejde og uddelegere opgaver til deres medarbejdere uden at kigge dem over skulderen hele tiden. Men ingen medarbejdere kan lide at blive micromanaged – også kaldet detailstyret. En chef, der kontrollerer alt og alle, er både demotiverende og demoraliserende, forklarer forfatter og konsulent Muriel Maignan Wilkins i Harvard Business Review.

Men det er faktisk de færreste detailstyrende chefer, der opfatter deres ledelsesstil som værende direkte kontrollerende. For at sætte en stopper for stilen er første skridt altså at erkende, at man begår micromanagement. Der findes tydelige tegn på ledelsesstilen:

  • Man har hele tiden behov for, at vide, hvad ens medarbejdere laver, og hvor de er.
  • Man er aldrig helt tilfreds med kollegernes arbejde.
  • Man er konstant frustreret, fordi man ville have udført medarbejdernes arbejdsopgaver anderledes.
  • Man har et for godt øje for detaljen og finder enten stor stolthed eller stor pine i at rette selv de mindste ting.

Har man først erkendt, at man er micromanager, anbefaler Muriel Maignan Wilkins at følge disse fire trin for at ændre arbejdsgangene i ens virksomhed:

Drop undskyldningerne

De fleste detailstyrende chefer bruger for meget tid på at tænke over, hvorfor micromanagement er den rigtige lederstil i stedet for at overveje, hvorfor den ikke er. Nogle af forklaringerne kan lyde ”Vi sparer tid, hvis jeg selv udfører opgaven”, ”Det er min troværdighed, der er på spil, hvis vi ikke leverer til tiden”. Men det er dårlige undskyldninger, mener Muriel Maignan Wilkins.

Giv slip

Fokuser på at uddelegere opgaver til medarbejderne og overvej, hvor meget involvering de har brug for, for at løse de stillede opgaver. Chefer bør brug kræfterne på sine egne opgaver – ikke medarbejdernes.

Del i stedet for at diktere

Der er intet galt i at have forventninger til medarbejderne. Men der er forskel på at dele de forventninger og på at diktere, hvordan resultatet skal opnås. Spørg medarbejderne om, hvordan de har tænk sig at komme i mål i stedet for at diktere, hvordan de skal komme dertil.

Forvent gode resultater

En af hovedårsagerne til at chefer detailstyrer, er ifølge Muriel Maignan Wilkins, fordi de er bange for at fejle. Frygten smitter af på medarbejderne, der lærer, at de er hjælpeløse, hvis ikke chefen kontrollerer dem. Det er en ond cirkel, der kun stopper, hvis chefen begynder at forvente gode resultater.

Kilde: Harvard Business Review