Med en forkærlighed for smykker siden hun var en lille pige, stiftede Mai Manniche for 10 år siden sit smykkemærke JEWLSCPH. Udover butikken på Blegdamsvej i København er der en ny butik på tegnebrættet, som skal placeres i Aarhus samt en ny net-boutique, som skal være klar i løbet af maj. Desuden har hun forhandlere som Illums Bolighus, Kassandra Sko og Bahne. Som leder betegner Mai Manniche sig selv som direkte, bestemt og lige ud af posen.

Hvorfor valgte du at springe ud som smykkedesigner?

”Jeg har altid elsket smykker, siden jeg var en lille pige. Et smykke betyder meget for den, der bærer det og kan gemme på megen kærlighed. Et smykke er oftest en gave, som man gemmer gennem hele sit liv.

Jeg startede ikke min forretning ud fra en vision om, at jeg skulle ud og være iværksætter. For mig var det ideen om at arbejde med noget, som jeg holder så meget af, som satte gang i forretningen. Når folk spørger mig til råds om, hvordan de selv kommer i gang, er mit svar altid: Hvad er din passion?,” fortæller Mai Manniche til Fashion Forum.

Hvad kendetegner dit design, brand og virksomhed?

”Kvalitet. Jeg tænker på kvalitet hele vejen igennem værdikæden. Fra de materialer, som jeg vælger at bruge og hvor smykkerne skal produceres til slutforbrugerens oplevelse af smykkerne. Jeg vælger kun at arbejde med ædelsten, for smykket skal have en reel værdi for mine kunder. Samtidig er vores indiske leverandører eksperter i deres håndværk gennem flere generationer, og kan levere den bedste kvalitet til den rigtige pris,” fortæller Mai Manniche.

”I forhold til mit design har jeg meget forskellige typer af kvinder i tankerne, når jeg designer. Jeg stræber efter at skabe smukke, tidsløse smykker, som appelerer bredt og er relevante i mange år fremover. Dertil udkommer særlige serier, som følger nogle af tidens trends for at supplere kollektionerne,” tilføjer hun.

Hvad gør du for at nå ud til dine kunder?

Jeg er som designer meget lyttende og åben for ideer og indtryk. Det er vigtigt for mig at være i åben dialog med mine kunder, for de fortæller mig, hvad de gerne vil have og de input er en del af min designprocess. De sociale medier er en vigtig del af min strategi, for her kan jeg virkelig skabe et forum, hvor mine kunder og jeg kan samles om vores passion for smykker. Det er med til at skabe engagement hos mine kunder.

Via min blog, Instagram og Facebook kan jeg for eksempel informere mine kunder omkring hvilke farver og sten, der er gode med hvad og dele stiltips og måder at bære smykkerne på,” fortæller Mai Manniche.

Hvad kendetegner dig som CEO?

”Jeg er meget direkte og meget bestemt. Jeg pakker ikke tingene ind, og man kan godt se, om jeg er glad eller om jeg ikke er. Jeg er jo ikke en, som har taget en masse lederkurser, men jeg lytter til min mavefornemmelse og har lært mig selv at være den chef, jeg gerne vil være. Det kan selvfølgelig betyde et rap over fingrene en gang i mellem, men det er vigtigt at beholde sin integritet og kunne stå ved det, man gør,” fortæller Mai Manniche.