IC Group meddelte i slutningen af 2014, at man i det kommende år forventede en negativ påvirkning af resultatet som følge af overskydende kapacitetsomkostninger fra salget af Mid Market-divisionen. At koncernen melder om en tilbagegang på 26 millioner kroner i tredje kvartals samlede resultat er derfor i tråd med den forventede afvikling af kapacitetsomkostningerne. Koncernen anslår også, at kapacitetsomkostningerne vil påvirke regnskabsåret 2015/2016.
LÆS OGSÅ: “Mindre tilbagegang hos IC Group”
Selvom IC Group er gået tilbage i det samlede resultat, er der vækst blandt koncernens premiums-mærker. Peak Performances indtægt er således gået frem med 3,3 procent til By Malene Birgers er gået frem med 5,6 procent og Tiger of Swedens med 6,2 procent. Samlet set er premium-mærkerne steget med cirka 6 procent – fra 1,7 milliarder til 1,8 milliarder – i forhold til samme periode sidste år.
Prisstigninger over hele linjen
Om IC Group kan holde sin vækstrate i næste regnskab kan dog blive udfordret af den stærke dollarskurs. For som så mange andre virksomheder er IC Groups indkøb bundet op dollaren, og den steget med mere end 30 procent over det sidste år. Det betyder, at IC Group varsler prisstigninger på alle koncernens brands.
“Koncernen er sikret via forward-kontrakter på en løbende 15 måneders horisont. Men for at imødegå et scenarie, hvor dollarkursen fastholder sit aktuelle niveau, planlægger ledelsen prisstigninger i koncernens brands,” skriver koncernen i kvartalsregnskabet.
IC Groups brandportefølje indeholder By Malene Birger, Peak Performance, Tiger of Sweden, Designers Remix og Saint Tropez.